Welk WordPress thema moet ik kiezen?

WordPress thema kiezen

Als je eenmaal hebt besloten dat je website wel een nieuwe look kan gebruiken, is er niets zo lastig als het kiezen van een nieuw WordPress thema. Er zijn namelijk ongelofelijk veel WordPress thema’s en als je daar in het wilde weg doorheen gaat scrollen raak je al snel de weg kwijt.

Ik kan mij voorstellen dat je dan door de bomen het bos niet ziet. Of bij al dat aanbod niet meer weet welk thema voor jou nu de beste is. Nu ga ik je in deze blog niet vertellen wat het beste thema is voor jou, want die keuze kan ik niet voor je maken. Maar ik kan je wel tips geven over het kiezen van thema dat goed bij je past.

Inhoudsopgave:
Wat is een thema nu eigenlijk?
Kies je een gratis of een betaald WordPress thema?
Hier moet je bij het kiezen van een WordPress thema allemaal rekening mee houden
Hier kun je WordPress thema’s vinden
Het verschil tussen een thema en een page builder
Hoe nu verder?

Wat is een thema nu eigenlijk?

Laten ik beginnen bij de basis en eerst uitleggen wat een WordPress thema nu eigenlijk is, want daar gaat het bij onervaren gebruikers vaak fout.

Een thema is niet meer dan een raamwerk van hoe je website er in de basis uit gaat zien.
In een thema bepaal je welk lettertype je gebruikt, wat je basiskleuren zijn en hoe de home, blog of shop pagina er ongeveer uit gaan zien. Je thema bepaalt dus grotendeels het uiterlijk van je website.

Vaak proberen beginners bij het kiezen van een WordPress thema op functionaliteiten te zoeken, maar dan verwar je wat een thema doet met datgene wat losse plug-ins doen. Een thema kan vrij weinig van zichzelf, voor functionaliteiten heeft een thema altijd de hulp van allerlei plug-ins nodig.

Je kiest een thema dus niet op basis van mogelijkheden, zoals een functie om een bezoeker een tijd in een kalender te laten reserveren, daar zijn plug-ins voor. Je kiest wel op basis van specificaties, zoals een thema bijvoorbeeld voor een webshop of blog.

Kies je een gratis of een betaald WordPress thema?

Er zijn wel duizenden thema’s en als jij aan 100 personen zou vragen welk thema zij zouden kiezen, krijg je waarschijnlijk minstens 70 verschillende antwoorden. Iedereen heeft zo zijn eigen favoriete thema, net zoals elke websitebouwer zijn of haar favoriete plug-ins heeft.

Er is hier dus zeker geen goede of foute keuze.

Er zit wel een groot verschil tussen een gratis thema en een betaald thema en dat zit vooral in de mate waarin je het uiterlijk van je website zelf kunt aanpassen. Als je een eenvoudige website wil en niet heel veel eisen hebt, kan een gratis thema een prima optie voor jou zijn.

Wil je toch wat meer bewegingsvrijheid en controle over hoe je website eruitziet, dan zou ik voor een betaald thema kiezen.

Bij een betaald thema heb je ook recht op support van de maker en is er vaak ook documentatie over het thema te krijgen. Dat is vooral handig als je nog niet zo veel ervaring met het maken van een website hebt.

Er zijn ook nog gratis thema’s waar je voor een betaalde upgrade kan kiezen. Je switcht dan van een gratis thema naar een betaald thema met meer mogelijkheden.

Ook interessant om te lezen: 5 plug-ins die onmisbaar zijn voor je website

Hier moet je bij het kiezen van een WordPress thema allemaal rekening mee houden

Of je nu voor een betaald of gratis thema kiest, er zijn een paar basisregels waar je bij je keuze op moet letten:

  1. De populariteit van het thema. Hoe meer actieve installaties er van dit thema zijn, hoe waarschijnlijker het is dat de maker zich genoodzaakt voelt om het thema up to date te houden. En dat degene ook voor een goede support en documentatie zorgt.
  2. De laatste update van het thema. Ik zou zelf nooit kiezen voor een WordPress thema dat al meer dan een jaar niet meer is bijgewerkt. De kans is dan namelijk groot dat de maker niet meer bezig is om het thema veilig te houden. En het is ook goed mogelijk  dat het thema problemen met nieuwe versies van WordPress gaat krijgen.
  3. De comptabiliteit van het thema. Als je een webshop wil hebben en je thema kiest dat niet goed samenwerkt met WooCommerce, dan heb je toch wel een probleem.

Ga je gebruik maken van een page builder (ik kom later even terug op het verschil tussen een page builder en je thema)? Dan is het uiterlijk van je thema een stuk minder belangrijk.

Hier kun je WordPress thema’s vinden

Je kan natuurlijk in het wilde weg op Google naar WordPress thema’s gaan zoeken. Maar er zijn gewoon 2 plaatsen waar de meeste WordPress thema’s te vinden zijn:

  • Ga naar https://wordpress.org/themes/ voor alle gratis WordPress thema’s. Op het moment van schrijven staan daar meer dan 9000 thema’s om uit te kiezen.
  • Op https://themeforest.net vind je alle betaalde thema’s. En een betaald thema kost tussen de 30 en 80 euro. Bij ThemeForest betaal je meestal eenmalig bij aanschaf van het thema en dan ontvang je levenslange updates.

De meeste grote page builders hebben ook nog een eigen thema dat je bij de aanschaf van de page builder krijgt.

Het verschil tussen een thema en een page builder

Ik heb hier boven al een paar keer gesproken over een page builder. Maar wat is nu eigenlijk het verschil tussen een thema en een page builder?

Met een page builder kun je het uiterlijk van je website zelf eenvoudig aanpassen, zonder dat je meteen hoeft te programmeren.

Ik leg het aan klanten altijd als volgt uit:

Een page builder is eigenlijk een hele grote blokkendoos. Met al die blokjes kun je zelf je pagina opbouwen. Dus je hebt bijvoorbeeld een blokje afbeelding, een blokje tekst en een blokje titel.
Je krijgt dus eigenlijk veel meer bewegingsvrijheid met je thema, waardoor je je website nog meer een eigen stijl kan meegeven.

Natuurlijk zit er ook verschil in de verschillende page builders. Verschil in mogelijkheden van blokken, maar ook in wat je met die blokken allemaal kan. En dan is de ene page builder ook wat eenvoudiger in gebruik dan de andere. Maar dat is vaak ook een kwestie van gewenning. Als je namelijk eenmaal met een bepaalde page builder werkt, dan stappen de meesten niet snel over naar een andere page builder.

Voorbeelden van bekende page builders zijn WPBakery, Divi, Elementor en mijn persoonlijke favoriet: BeaverBuilder.

Hoe nu verder?

Kies vooral een WordPress thema dat bij jou maar ook bij je klanten en doelgroep past. En staar je niet blind op al die verschillende thema’s. Je kan daar echt uren doorheen scrollen want ze zien er allemaal mooi uit.

Bepaal vooral eerst wat je met je website wil. Wie is je doelgroep en wat moeten de bezoekers op je website allemaal kunnen? Dat is namelijk veel belangrijker om goed te hebben staan, dan uren bezig zijn met het kiezen van het perfecte WordPress thema.

Als je door ons je nieuwe website laat maken, dan hoef jij je helemaal niet druk te maken over een thema of page builder. Wij zorgen er dan voor dat de website er precies zo uit komt te zien, zoals jij dat in gedachten had.

Wil je een keer kennismaken en horen welke mogelijkheden we bieden? Neem dan vooral contact met ons op!

Laura

Laura

Vrijwilliger bij de Utrechtse schaatsvereniging, terwijl ze zelf niet kan schaatsen. Houd van lezen en reizen en gaat stralen als je met haar over websites praat. Geef haar een technische uitdaging en ze is uren zoet.

Geplaatst in ,

Laat een reactie achter