Heb je eigenlijk wel een toegankelijke website?

Toegankelijke website

Ken je dat? Je bezoekt een website, maar door een bepaald lettertype of kleurkeuzes kun je alles eigenlijk niet zo goed lezen. Hierdoor kun je niet duidelijk zien wat die persoon of dat bedrijf doet. Dit is dan geen toegankelijke website. Je denkt dan: “Laat maar, ik kijk wel bij de volgende die ik tegenkom in mijn zoekresultaten”.

Maar wat nu als bezoekers dit ook op jouw website ervaren. Dan baal je natuurlijk flink, want je loopt potentiële klanten mis. En dat is gewoon zonde, omdat dit gewoon goed op te lossen is.

Inhoudsopgave:
Voorbeelden van niet toegankelijke websites
Een beter toegankelijke website
Wat kun jij vandaag nog doen?

Voorbeelden van niet toegankelijke websites

Voor we verder gaan, wat verstaan we allemaal onder het niet toegankelijk zijn van een website? Ik noemde hierboven al lettertype en kleurkeuzes. Dat zijn vaak de eerste zaken die we zien. Een te klein lettertype is niet fijn leesbaar. Maar onder niet toegankelijk verstaan we bijvoorbeeld ook tekst op een foto of gekleurde achtergrond. Het gevolg is dat de tekst niet goed leesbaar is.

Zo zijn er heel veel punten waardoor een bezoeker jouw website niet gebruiksvriendelijk kan vinden. En dan heb ik het nog niet eens over bezoekers die kleurenblind zijn of slechtziend zijn. Want ook voor die personen moet je zorgen dat je website goed toegankelijk is.

O ja, ik zou wat voorbeelden laten zien. Ik ben dus even druk op internet gaan zoeken en ik heb de volgende voorbeelden gevonden:

Toegankelijke website
Afbeelding 1: Dit contactformulier is niet goed zichtbaar.
Toegankelijke website
Afbeelding 2: Kun jij de prijzen goed zien?
Toegankelijke website
Afbeelding 3: Dit stond zo letterlijk onder een foto. En nee, ik kon niet doorklikken naar de dienst.
Toegankelijke website
Afbeelding 4: Kan jij de bedrijfsnaam en wat deze persoon doet goed lezen? (Witte blokken zijn van mij om de bedrijfsnaam te verbergen)

Een beter toegankelijke website

Nee, deze voorbeelden zijn niet door mij zelf in scène gezet, maar echt zo gevonden op het internet. Je ziet hier duidelijk waar de website-eigenaar of bouwer de plank heeft misgeslagen. Maar nu wil je natuurlijk weten hoe je dit kunt voorkomen:

“Kijk niet wat JIJ mooi vindt, maar denk altijd aan wat jouw bezoeker wil zien of doen op je website.”

En dit geldt niet alleen voor de toegankelijkheid, maar eigenlijk voor je hele website. Natuurlijk is het wel jouw website, jij moet er blij mee zijn. Maar de website is niet VOOR jou, maar voor je bezoeker. Je (potentiële) klant is degene die moet kunnen zien en lezen wat jij te bieden hebt. En uiteindelijk natuurlijk ook contact met je opnemen.

Wat kun jij vandaag nog doen?

Kijk eens kritisch naar je website:

  • Is het lettertype leesbaar?
  • Is het lettertype niet te klein?
  • Is er genoeg kleurcontrast?
  • Is de tekst op een foto wel goed te lezen?

Vind je het zelf lastig om kritisch naar je website te kijken? Vraag dan de gratis scan aan. Je krijgt dan van mij minimaal 3 tips om de gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid van je website te verbeteren.

Laura

Laura

Vrijwilliger bij de Utrechtse schaatsvereniging, terwijl ze zelf niet kan schaatsen. Houd van lezen en reizen en gaat stralen als je met haar over websites praat. Geef haar een technische uitdaging en ze is uren zoet.

Geplaatst in

Laat een reactie achter