De 7 kenmerken van een goede website

Kenmerken van een goede website

Elke website is anders. Iedere website heeft weer een ander uiterlijk omdat ze met verschillende systemen zijn gemaakt, verschillende doelgroepen hebben en ook allemaal wat anders aanbieden. Tenminste, daar ga ik vanuit, anders moeten we echt eens even over jouw website gaan praten. Maar daar gaat het nu in deze blog niet over. Als elke website anders is, zijn er wel een aantal kenmerken waar een goede website aan moet voldoen. Want die zijn er, ongeacht wat voor website je hebt of wat je aanbiedt.

Dus loop even met mij door deze lijst met kenmerken van een goede website heen en kijk meteen of jouw website daar wel aan voldoet.

Inhoudsopgave:
1. Je website moet overzichtelijk zijn
2. Je website moet op alle apparaten goed te openen zijn
3. Je website moet vindbaar zijn
4. Je website moet door iedereen te gebruiken zijn
5. Je website moet betrouwbaarheid uitstralen
6. Je website moet beveiligd zijn en snel laden
7. Je website moet technisch goed werken
Voldoe jij aan alle kenmerken van een goede website?

1. Je website moet overzichtelijk zijn

De hoeveelheid tijd die bezoekers op jouw website doorbrengen heb je zelf in de hand. Als je website niet overzichtelijk is, dan is die bezoeker namelijk zo weer weg. Bedenk maar eens wat je zelf doet als je een nieuwe website opent.

Je wil graag meteen zien waar het menu zit en wat er in dat menu staat. En of de menu items allemaal duidelijk zijn en je direct weet wat er bedoeld wordt. Zelf wil ik altijd ook in een oogwenk zien hoe ik contact kan opnemen. Als ik daar te lang naar moet zoeken, dan ben ik weg.

Verder moet heel snel duidelijk zijn waar de website over gaat. Want ik ga niet eerst lange teksten met wazige kreten doorwerken voordat ik weet wat jij te bieden hebt. Dan ben ik al lang naar je concurrent, die dat wel beter heeft geregeld.

Eén van de belangrijkste kenmerken van een goede website is dus een duidelijk menu. Die het liefst rechts bovenin staat. Bovendien gebruik je voor een desktopscherm geen hamburger menu.

Je contactgegevens staan het liefste meteen in de menubalk of onder het menu item ‘Contact’. Laat dit ook nog een keer terugkomen in de footer van je website.

En je gebruikt duidelijke teksten, koppen en tussenkopjes. Zo kan ik snel begrijpen wat jij te bieden of te verkopen hebt.

2. Je website moet op alle apparaten goed te openen zijn

Het is tegenwoordig niet meer vanzelfsprekend dat de bezoekers van jouw website achter een bureau op een pc of laptop zitten. Ze kunnen ook op de bank een tablet gebruiken of een telefoon als ze op de bus staan te wachten.

Dus het is wel zo prettig als die bezoeker met zijn telefoon in de trein jouw website ook goed kan zien. En gebruiken.

Ik heb best wel vaak dat ik een website op mijn mobiel open en dat er dan een cookie melding of pop-up in beeld komt die ik niet kan wegklikken. Dit komt omdat de maker van de website er niet aan heeft gedacht dat het op mobiel allemaal wat kleiner moet zijn. En je er dus voor moet zorgen dat het icoon om een melding of pop-up op een mobiel te sluiten wel in beeld moet staan.

Het tweede kenmerk van een goede website is daarom dat deze op alle apparaten gebruiksvriendelijk is.

3. Je website moet vindbaar zijn

Natuurlijk wil je heel veel bezoekers op je website verwelkomen. Maar daar moet je dan wel wat voor doen. Want alleen maar een website live zetten zorgt er nog niet voor dat potentiële je ook kunnen vinden.

Ik vergelijk een website altijd met een fysieke winkel. Door alleen maar de winkel te openen, komen die klanten nog niet. Daarvoor moet je een aantrekkelijke etalage hebben en mogelijke klanten laten weten wat je te bieden hebt. Zo is het ook met je website.

Je moet je website dus zoekmachine proof maken. Dat doe je door interessante content te plaatsen. Niet alleen met je standaard pagina’s, maar ook door regelmatig nieuwe interessante teksten te publiceren. Bijvoorbeeld in de vorm van blogs of nieuwsberichten.

Daarnaast moet je website technisch goed in orde zijn en zonder haperen werken. Je leidt ook bezoekers naar je website door actief te zijn op sociale media. Zo weten mogelijke nieuwe klanten wat je aanbiedt of dat je een mooie actie hebt.

Zorg dat zoekmachines jouw website kunnen lezen en begrijpen waar jouw website overgaat. Alleen dan zullen ze jou ook hoger laten scoren in de zoekresultaten.

4. Je website moet door iedereen te gebruiken zijn

En hier heb ik het niet alleen over bezoekers met een beperking. Ook als je al een lettertype gebruikt wat slecht te lezen is of niet genoeg kleurcontrast bij teksten aanhoudt, is je website eigenlijk niet te gebruiken.

Natuurlijk heb je een bepaald beeld voor ogen en heb je net een mooi nieuw logo laten maken. Met kleuren die echt bij je passen. Heel leuk allemaal voor jou. Maar voor wie is die website nu?

Je wilt toch ook dat die mogelijke nieuwe klant niet meteen weer vertrekt omdat je teksten niet goed te lezen zijn. Of omdat die tekst op die leuke foto niet meer zichtbaar is.

Hou daarom altijd in gedachten: de website is niet voor jou maar voor je bezoeker. En je bezoeker moet ten alle tijden je website kunnen gebruiken en lezen. Want alleen dan wordt die bezoeker ook een klant.

Ook interessant om te lezen: 5 plug-ins die onmisbaar zijn op je website

5. Je website moet betrouwbaarheid uitstralen

Het is natuurlijk lekker goedkoop om zelf je website te maken. Maar als je daar zelf niet zo handig in bent, komt de website er dan wel professioneel uit te zien? Je wilt natuurlijk dat jij als ondernemer serieus genomen wordt. Dus moet je website dat ook uitstralen. Je moet ervoor zorgen dat je bezoeker zich welkom voelt op je website.

Het vijfde kenmerk van een goede website is dan ook dat je deze betrouwbaarheid uitstraalt.

Dat kun je bijvoorbeeld doen door reviews op je website te plaatsen. Ik kijk zelf echt altijd wat andere klanten zeggen. Jij kan het namelijk allemaal nog zo mooi verwoorden, maar wat klanten zeggen is veel waardevoller.

Ook een portfolio geeft vertrouwen. En natuurlijk moet iedereen een keer ergens beginnen. Maar als ik één van jouw eerste klanten ben, dan wil ik dat wel graag weten. En de meeste klanten zijn dan best bereid om je ervaring op te laten doen. Wees daar dus altijd eerlijk in.

6. Je website moet beveiligd zijn en snel laden

Ik neem aan dat je ondertussen wel weet dat je website een SSL-certificaat moet hebben. Je weet wel, zo’n slotje voor je URL in de internetbrowser. Toch kom ik nog steeds websites tegen waarbij ik geen slotje zie maar de tekst: NIET VEILIG. Dat is geen goede eerste indruk en ik sluit dat soort websites ook altijd snel af.

Een SSL-certificaat is bij de meeste hostingpartijen gratis, dus wat houdt je nog tegen om deze activeren?

Je website moet ook snel laden. Een ideale laadtijd is binnen 2 seconden. Als de pagina na 2 seconden leeg blijft of er een laadicoontje blijft draaien, dan ben je die mogelijke klant ook kwijt. Niemand heeft tijd of zin om te zitten wachten.

Het zesde kenmerk van een goede website is dus dat deze veilig en snel is. Dat doe je door niet onnodig veel plug-ins op je website te installeren en niet te grote afbeeldingen te gebruiken. Zoek ook een goede hostingpartij uit, zodat de servers waar je website op staat snel en veilig zijn.

7. Je website moet technisch goed werken

Deze hoeft ik eigenlijk niet uit te leggen toch?

Een bezoeker die een foutmelding ziet, niet kan afrekenen of het contactformulier niet kan invullen is namelijk gewoon weg.

Zorg er dus voor dat alles, maar dan ook echt alles, goed werkt op je website. Controleer ook knoppen en links, want daar wordt nog wel eens wat vergeten. Test het hele bestelproces als je een webshop hebt.

En controleer ook regelmatig of alles nog steeds werkt. Een update kan er zo maar voor zorgen dat een plug-in anders werkt. Of misschien conflicteert met een andere plug-in.
Ook als je pagina’s hebt verwijderd of een andere naam hebt gegeven kunnen links kapot gaan. Kijk of er nergens meer een knop of hyperlink naar die pagina verwijst. Het is namelijk heel vervelend als een klant ergens op klikt en vervolgens op een 404-pagina terecht komt.

Voldoe jij aan alle kenmerken van een goede website?

Heb jij alle kenmerken gecontroleerd met je eigen website? Scoorde je een voldoende of denk je dat er hier en daar nog wel werk aan de winkel is?

Weet dat je altijd contact met ons kan opnemen. Wij gaan je dan helpen zodat je wel aan alle kenmerken van een goede website voldoet waardoor er lekker veel bezoekers naar je website komen en er ook op blijven.

Laura

Laura

Vrijwilliger bij de Utrechtse schaatsvereniging, terwijl ze zelf niet kan schaatsen. Houd van lezen en reizen en gaat stralen als je met haar over websites praat. Geef haar een technische uitdaging en ze is uren zoet.

Geplaatst in ,

Laat een reactie achter