7 tips voor als je een webshop wil starten

to-buy-g6b30fb227_640

In deze tijd werkt zowat iedereen online, daarom zul je vast begrijpen dat webshops een grote hit zijn. De webshops zijn de afgelopen 2 jaar dan ook als paddenstoelen uit de grond geschoten. Maar waar moet jij nu op letten als je zelf een webshop wil starten? Ik help je met deze 7 tips op weg.

Inhoudsopgave:
1. Wat wil je eigenlijk gaan verkopen?
2. Nadenken over bestel-, retour- en annuleer beleid
3. Algemene Voorwaarden laten opmaken
4. Welke betaalmiddelen ga je hanteren?
5. Kijk na welke informatie verplicht is om te vermelden op je webshop
6. Maak duidelijke product foto’s en teksten
7. En als laatste: test het gehele aankoopproces

1. Wat wil je eigenlijk gaan verkopen?

De meeste ondernemers bedenken dat ze een webshop willen starten en de rest is verder nog erg onduidelijk. Maar als je direct met de basis begint en definieert wat je wil verkopen, kun je ook een betere keuze maken in het webshop systeem dat je gaat gebruiken.

Wanneer je namelijk maar een paar producten of diensten wil aanbieden die online betaald kunnen worden is WooCommerce een zware optie. Je kunt in zo’n geval misschien beter kijken naar een eenvoudigere oplossing.

Niet alleen wat je gaat verkopen is belangrijk in je startproces. Het is ook essentieel om te weten hoe die producten eruit gaan zien. Gaat het bijvoorbeeld om: 

  • Tickets voor een sessie of evenement;
  • Download producten;
  • Variabele producten;
  • Voorraad beheer of maximaal aantal plaatsen?

Dit zijn allemaal zaken die van belang kunnen zijn voor het webshop systeem dat je kiest en eventuele aanvullingen die je nodig zal hebben.

Ook interessant om te lezen: Een webshop zonder WooCommerce kan dat?

2. Nadenken over bestel-, retour- en annuleer beleid

Zodra je hebt bedacht wat je gaat verkopen en hoe dat eruit gaat zien kun je ook over praktische zaken als leverperiode, retour voorwaarden en annuleer beleid gaan nadenken.

Als je dat voor jezelf op een rijtje hebt, is het handig om een Veel gestelde vragen-pagina te maken op je website. Daar kan je dit dan allemaal inzetten zodat je bezoekers dat makkelijk kunnen inzien. 

Het is daarbij natuurlijk ook heel belangrijk om te controleren of datgene wat je als beleid hebt bedacht wel aan alle wettelijke regels voldoet.

3. Algemene Voorwaarden laten opmaken

Het vervolg op de tweede tip is natuurlijk dat je ook goede algemene voorwaarden moet laten opstellen. Hierin kun je namelijk alles juridisch vastleggen. Mocht je ooit een conflict hebben met een klant, dan heb je altijd iets om op terug te vallen.

En denk nu niet: “ach, ik pluk wel ergens een document van het internet af”, want zo werkt het niet met algemene voorwaarden. Dit is een juridisch document wat voor jou bedrijf op maat gemaakt moet worden. Bovendien rust er op algemene voorwaarden rust ook auteursrecht. Je wil straks geen claim aan je broek hebben, toch?

Daarnaast heb je algemene voorwaarden tegenwoordig ook nodig om je aan te melden bij een bedrijf dat alle betalingsmogelijkheden voor je afhandelt en beschikbaar stelt. Die nemen je alleen aan als jij algemene voorwaarden op je website hebt staan.

4. Welke betaalmiddelen ga je hanteren?

De volgende stap om een webshop te starten is om te bedenken aan wie je gaat verkopen. Zijn dat particulieren of bedrijven (of beiden)? En in welke landen zitten deze klanten? 

Om je betaalsysteem in te kunnen richten heb je hier een goed beeld van nodig. Als je namelijk alleen aan particulieren in België wil gaan verkopen heeft het geen zin om iDeal betalingen in te stellen, want dat kennen ze in België niet. 

Bedenk ook wat jezelf fijn vindt om te ontvangen en wat de kosten van de verschillende betaalmiddelen zijn. En het allerbelangrijkste: waar betaalt jouw klant het liefste mee?

5. Kijk na welke informatie verplicht is om te vermelden op je webshop

Naast algemene voorwaarden en een pagina met veel gestelde vragen zijn er nog wat zaken die je verplicht bent om op je website te vermelden.

Zo moet natuurlijk duidelijk zijn of jouw prijzen inclusief of exclusief BTW zijn. Ook je verzendkosten moeten duidelijk vermeld zijn. Je klant moet weten welke extra kosten er nog bijkomen.

Vanuit de belastingdienst zijn een paar eisen voor wat er op je website moet staan. Je bent namelijk verplicht om de volgende zaken op je website te vermelden:

  • Adres
  • KvK nummer
  • BTW id nummer

Dus zorg dat al deze zaken op je website te vinden zijn.

6. Maak duidelijke product foto’s en teksten

Je product wil je goed in de etalage zetten, je klant moet verleid worden om je product te kopen. 

Daarom is het belangrijk dat je goede teksten bij de producten maakt. Vertel je klant duidelijk wat hij of zij eigenlijk krijgt als die dit product aanschaft, wat er wel of niet bij zit en of er ook opties zijn waaruit gekozen kan worden.

Maak ook duidelijk wat gebeurt er na de aankoop van bijvoorbeeld download producten of evenementen. Komt er nog extra informatie per mail? En waar kan de klant terecht bij vragen? Als een product niet meer voorradig is: hoe kan de klant dan aangeven dat die wel interesse heeft?

Naast een goede beschrijving hoort ook een goede foto. Of zelfs foto’s van verschillende kanten. Detail- en sfeerfoto’s. Alles om je product zo goed mogelijk te presenteren.

7. En als laatste: test het gehele aankoopproces

Als alles staat en is ingericht, dan is het heel belangrijk dat je alles goed test. Van het moment dat je bezoeker op de winkelpagina komt tot en met het afrekenen. 

Zorg dat je zelf alles een keer hebt gedaan, dan weet je ook wat de klant straks ziet en tegenkomt. Maar je ziet meteen ook waar het nog niet helemaal lekker zit. 

Komen de bevestigingsmails binnen bij jou als website-eigenaar, maar ook bij je klant aan? Het zou toch vervelend zijn als de klant straks geen bestelbevestiging krijgt. Kan er wel goed afgerekend worden? Als dat niet helemaal goed gaat raak je zeker potentiële klanten kwijt. 

Wil jij een webshop starten en loop je vast? Schakel dan gerust onze hulp in. We maken namelijk niet alleen maar websites, we hebben ook ervaring met het maken van webshops.

Laura

Laura

Vrijwilliger bij de Utrechtse schaatsvereniging, terwijl ze zelf niet kan schaatsen. Houd van lezen en reizen en gaat stralen als je met haar over websites praat. Geef haar een technische uitdaging en ze is uren zoet.

Geplaatst in ,

Laat een reactie achter