Zo ontwikkel je een goede schrijfstijl voor jouw doelgroep

Schrijfstijl

We zijn allemaal de hele dag door teksten aan het schrijven. In e-mails en offertes, op social media en natuurlijk ook op je eigen website. Of je schrijven nu leuk vindt of niet, je komt er gewoonweg niet onderuit. En hoe beter die teksten zijn, hoe meer succes je er mee zult oogsten. Een mooi begin om je teksten te verbeteren is door eens naar je schrijfstijl te kijken. Dit geeft je namelijk een hele goede basis!

Inhoudsopgave:
Het begint allemaal bij jouw doelgroep
Zakelijke schrijfstijl
Informele schrijfstijl
Professionele schrijfstijl
Trendy schrijfstijl
Zo ontwikkel je jouw eigen manier van schrijven

Het begint allemaal bij jouw doelgroep

Als je e-mails, blogartikelen of social media posts wil schrijven die respons en actie oproepen, dan is het belangrijk dat je eerst bekijkt wie je met jouw teksten wil bereiken. Zijn dat eigenwijze tieners? Vermoeide moeders? CEO’s van multinationals? Jouw doelgroep bepaalt een groot deel van je schrijfstijl.

Een moeder die eindelijk een momentje rust heeft, wordt nu eenmaal door andere woorden getriggerd dan een 70-jarige man die van zijn pensioen geniet.

Het tweede component dat jouw schrijfstijl bepaalt, ben jij zelf. Als jij jezelf als introverte en stijve veertiger met weinig schrijfervaring een losse en trendy schrijfstijl aan gaat meten, is de kans enorm groot dat je niet natuurlijk en geloofwaardig overkomt. En dan bereik je ook erg weinig met je teksten.

Je kiest dus een schrijfstijl doe zowel dicht bij jezelf ligt als goed bij je doelgroep past.

Zakelijke schrijfstijl

Schrijf je voor techneuten, formele directeuren of vijftig plussers en ben je zelf ook geen fan van losse teksten met spreektaal? Dan kun je het beste voor een zakelijke schrijfstijl kiezen.

Een voorbeeld van een zakelijke tekst:

Bij een zakelijke schrijfstijl is het hoofddoel van uw tekst om informatie correct en helder over te brengen. Complexe vaktermen legt u duidelijk uit, zonder te verzanden in lange, gecompliceerde zinnen. U kunt een zakelijke schrijfstijl daarom ook het beste beschouwen als het produceren van teksten zonder opsmuk.

Is een zakelijke schrijfstijl afstandelijk? Persoonlijk vind ik van wel. Maar dat wil niet zeggen dat zo’n tekst per definitie niet goed is of weinig succes zal hebben. Er zijn genoeg mensen die daar juist wel op aanhaken!

Informele schrijfstijl

Ik zie een informele schrijfstijl zelf altijd graag als ‘spreektaal op papier’. Het is losjes, herkenbaar en het is alsof de schrijver van de tekst letterlijk tegen je praat. Als je het goed aanpakt, kun je een dergelijke stijl voor iedere doelgroep en in iedere situatie gebruiken.

Een voorbeeld van een informele tekst:

Ik heb jarenlang geworsteld met het schrijven van teksten en er zijn meer dan genoeg momenten geweest dat ik er allemaal geen zin meer in had. Pas toen ik het besef kreeg dat het vooral mijn eigen onzekerheid was die ervoor zorgde dat ik niet tevreden over mijn e-mails en blogartikelen was, kwam daar verandering in. Inmiddels kan ik vol overtuiging roepen dat het vinden van een eigen schrijfstijl vooral om oefening en zelfvertrouwen en gaat!

Ook interessant om te lezen: Blog ideeën nodig? Met deze 7 tips krijg je direct inspiratie

Professionele schrijfstijl

Wat mij betreft is een professionele schrijfstijl een zakelijke stijl met een vleugje informeel. Het is een functionele, efficiënte manier van schrijven die losser en minder afstandelijk is.   

Een voorbeeld van een professionele tekst:

Bij een professionele schrijfstijl gaat het er vooral om dat je de informatie duidelijk, maar ook laagdrempelig en spontaan brengt. Je schept vertrouwen bij je lezer door je expertise te verwoorden, terwijl je ook wat van jezelf als schrijver laat zien. Het hoeft absoluut geen persoonlijk verhaal te worden, de nadruk ligt wat meer op herkenning.

Trendy schrijfstijl

Sex sells, maar grappen en vlotte teksten net zo goed. Het lichtende voorbeeld daarvan is natuurlijk Coolblue en ook Bol.com doet op social media driftig zijn best om potentiële klanten te laten glimlachen. Het werkt als een tierelier, maar hier heb je wel de nodige ervaring voor nodig. Coolblue en Bol.com hebben niet voor niets een heel team van peperdure copywriters in dienst!

Een voorbeeld van een zogenaamde trendy tekst:

Wat een gedoe, dat schrijven van teksten. Serieus, als ik dat eerder had geweten was ik er nooit aan begonnen. Dan was ik als 10-jarige bij mijn eerste opstel hysterisch de klas uitgerend. Daarom waarschuw ik je bij deze ook: als je eenmaal in je hoofd hebt gehaald dat je goede teksten wil gaan schrijven, is er geen weg meer terug. Voor je weet wordt je midden in de nacht wakker omdat je net spontaan een leuker woord voor ‘fleurig’ hebt bedacht.

Zo ontwikkel je jouw eigen manier van schrijven

Je hebt echt geen speciaal talent nodig om goede teksten voor blogartikelen, e-mails of social media posts te kunnen schrijven. Als je regelmatig oefent, je teksten kritisch naleest (of beter nog: laat nalezen) en goed let op reacties van je doelgroep kun je zonder al te veel moeite een succesvolle schrijfstijl ontwikkelen.   

En het is ook geen probleem als die eenmaal ontwikkelde schrijfstijl niet perfect onder een van de bovengenoemde kopjes past. Als ik mijn eigen stijl zou moeten omschrijven zou ik voor een mix van informeel en professioneel gaan, soms waag ik me aan een trendy schrijfstijl. Het past bij mijzelf en mijn doelgroep leest het graag, dat is het belangrijkste.

Ben jij niet tevreden over jouw teksten? Ik kijk graag met je mee om je op te weg te helpen met het vinden van jouw eigen schrijfstijl!

Liselore

Liselore

Levensgenieter, boekenwurm en enthousiast fan van bitterballen. Staat te trappelen om er met adviezen, onderzoeken en teksten voor te zorgen dat jouw website meer bezoekers en klanten gaat trekken.

Geplaatst in

Laat een reactie achter