Blog ideeën nodig? Met deze 7 tips krijg je direct inspiratie

Blog ideeën

Je zit de hele week al tegen dat ene kruis in je agenda aan te hikken. Je hebt dan een paar uur geblokt om een nieuwe blogpost voor je website te gaan schrijven, maar je hebt totaal geen idee waar dat blog over zou moeten gaan. Sterker nog, je hebt al weken geen goede blog ideeën meer gehad. In de tussentijd lopen de bezoekersaantallen van je website terug en raak jij steeds verder geblokkeerd.

Met deze tips gaan de blog ideeën weer volop vloeien!

Inhoudsopgave:
Hoe krijg je normaal gesproken jouw blog ideeën?
Tip 1: Veel gestelde vragen van klanten
Tip 2: Veel voorkomende misverstanden in jouw vakgebied
Tip 3: Vertel over een afgerond project of een samenwerking
Tip 4: Veel voorkomende fouten in jouw business
Tip 5: Gluren bij de buren
Tip 6: Answer the Public
Tip 7: Content hergebruiken
Nog steeds geen goede blog ideeën?

Hoe krijg je normaal gesproken jouw blog ideeën?

De meeste mensen met een zakelijke website krijgen spontaan goede blog ideeën. Zelf krijg ik ze meestal als ik onder de douche sta of als ik aan het auto rijden ben; allebei plekken waarbij het nou net niet uitkomt om snel het een en ander te noteren. Ik moet dan dus heel erg mijn best doen om die inspiratie vast te houden totdat ik de kans krijg om het te noteren.

Maar het komt dus ook regelmatig voor dat er helemaal geen goede blog ideeën op magische wijze je hoofd binnen komen wandelen. Om die reden heb ik zelf een lijst met ideeën voor blogartikelen die ik vaak aanvul, in mijn geval zijn die gebaseerd op interessante zoektermen (inderdaad, dit is een bonus tip voor nog meer blog ideeën).

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je er nooit op moet vertrouwen dat die blog ideeën vanzelf komen. Maak daarom tijdens het lezen van dit artikel zelf ook een lijst met ideeën die je aan de hand van de tips krijgt en werk dit regelmatig bij zodra je nieuwe inspiratie hebt. Zo kom je nooit meer zonder te zitten!

Tip 1: Veel gestelde vragen van klanten

Iedere ondernemer krijgt om de haverklap vragen van (potentiële) klanten. En vaak zijn dat ook nog eens precies dezelfde vragen. Dat wil dus zeggen dat er op het hele internet voor die mensen geen enkel goed antwoord op die vragen te vinden is. Of dat ze te lui zijn om dat even op te zoeken.

Maar goed, het feit dat ze die vragen aan jou stellen, wil zeggen dat ze het antwoord in ieder geval graag specifiek van jou willen horen. Omdat ze je als expert zien of omdat ze met je in zee willen gaan. Dit is dus een goed idee voor een nieuw blogartikel.

Mensen die zelf niet graag in de telefoon kruipen – en dat zijn er meer dan je denkt – kunnen het antwoord op hun vraag dan gewoon in je blogartikel nalezen. En als het antwoord hen bevalt, kunnen ze mooi het contactformulier op je website invullen.

Een voorbeeld van een blogartikel over een veel gestelde vraag: Wat kost een eigen online leeromgeving?

Tip 2: Veel voorkomende misverstanden in jouw vakgebied

Je bent een expert en je weet alles wat maar er te weten is over jouw specifieke vakgebied. Dus dan komt het ongetwijfeld ook weleens voor dat je tegen misverstanden aanloopt.

Zo krijg ik zelf als SEO specialist regelmatig te horen dat klanten het idee hebben dat echt alle pagina’s van hun website aan alle SEO regels moeten voldoen. Of dat je geen goede SEO tekst hebt geschreven als niet alle bolletjes van de Yoast plug-in op groen staan.

Beide zijn behoorlijk grote misverstanden en ik moet mijn standpunten daarover bijna wekelijks uitleggen. En ja, ik heb dit zojuist op mijn eigen lijst met blog ideeën geschreven.

Tip 3: Vertel over een afgerond project of een samenwerking

Deze derde tip voor goede blog ideeën is vooral geschikt als je al een groep met terugkerende lezers op hebt weten te bouwen. Door over een afgerond project te vertellen, kun je jezelf namelijk ongegeneerd op de borst kloppen en je vaste lezers nog wat extra overtuigen van jouw kennis en kunde.

Vertel in het blogartikel wat de behoefte van je klant was, hoe jij daar een oplossing voor vond en wat het resultaat van het project was. Als kers op de taart kun je er ook nog een review van de klant aan toevoegen.

Tip 4: Veel voorkomende fouten in jouw business

Natuurlijk loop je er als expert ook wel eens tegenaan dat er in jouw vakgebied fouten worden gemaakt. Ook de dames van het Online Marketing Huis krijgen daar vaak mee te maken. Om een paar voorbeelden te noemen:

  • Een online leeromgeving loopt niet lekker omdat er geen goed hostingpakket is afgesloten;
  • Een website is nooit goed onderhouden en daardoor is deze traag en onveilig voor bezoekers geworden;
  • Een advertentiecampagne was niet succesvol omdat er geen goede doelgroep was gedefinieerd.

Al die fouten zijn een bron voor goede blog ideeën, maak er gebruik van!

Tip 5: Gluren bij de buren

Beter goed gejat dan slecht verzonnen. Wie zegt er dat je nooit eens even bij de blogartikelen van je concurrenten mag kijken om te zien waar zij allemaal over bloggen? Helemaal niemand.

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je blogartikelen van je concurrent klakkeloos gaat kopiëren. Dat is niet bepaald chique en je hebt er ook helemaal niets aan omdat Google een dubbele (later gepubliceerde) tekst nooit in de zoekresultaten zal plaatsen. Maar het kan geen kwaad om gewoon wat inspiratie op te doen, vooral bij de oudere blogartikelen.

Jij weet uiteraard meer over bepaalde onderwerpen dan je concurrent. Dus als je over een bepaald onderwerp toegevoegde waarde kunt bieden, is er helemaal niets mis mee om die kans te pakken.

Tip 6: Answer the public

Als je met je blogartikelen nu ook graag beter vindbaar wil worden, is het heel handig als je weet waar jouw doelgroep nu eigenlijk naar zoekt. En welke woorden ze daarbij gebruiken. Er zijn nog steeds geen glazen bollen beschikbaar waarin je kunt zien wat er in het hoofd van jouw potentiële klanten omgaat, maar de online tool Answer the Public is bijna net zo fijn als zo’n glazen bol.

Blog ideeën

Je vult hier een bepaald onderwerp in wat met jouw onderneming te maken heeft (let er wel op dat je het land op Nederland en de taal op Nederlands zet) en vervolgens krijg je een overzicht van de vragen die mensen met betrekking tot dat onderwerp aan Google stellen. Hiermee heb je niet alleen een schat van goede blog ideeën aangeboord, maar heb je ook nog eens een overvloed aan opties om je website beter vindbaar te maken.

Answer the Public is in principe een betaalde tool, maar je kunt iedere dag gratis twee onderwerpen onderzoeken. Als je vooraf goed bedenkt welke onderwerpen je in wil vullen, heb je die betaalde versie niet nodig.

Ook interessant om te lezen: 5 tips om je blogartikelen beter vindbaar te maken

Tip 7: Content hergebruiken

Nu is het natuurlijk goed mogelijk dat je al een mooi archief van blogartikelen op je website hebt staan. Waarom zou je dan niet een keertje gewoon content hergebruiken? Ga eens na welke oudere artikelen een update of uitbreiding kunnen gebruiken en publiceer deze gewoon opnieuw. Dat is ideaal als je een keertje tijd tekort komt.

Je hoeft het jezelf echt niet moeilijker te maken dan nodig is!

Nog steeds geen goede blog ideeën?

Heb je aan de hand van deze tips al wat nieuwe blog ideeën opgeschreven? Mooi, dan is het tijd om te gaan schrijven. Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat je nog steeds geen lampje bij je is gaan branden. Of dat je gewoon geen tijd of geen zin hebt.

In zo’n geval is het goed om te weten dat je bij het Online Marketing Huis ook een blogabonnement kunt afsluiten. In dat geval zorgen wij voor de maandelijkse blog ideeën en nieuwe artikelen. We kunnen ze zelfs meteen op je website zetten zodat jij je er niet meer druk over hoeft te maken.

Als je nog wat extra ondersteuning op het gebied van bloggen kunt gebruiken kun je in januari 2022 ook een van onze online workshops volgen. Ik leg je dan bijvoorbeeld in een paar uurtjes uit hoe je veel makkelijker en sneller kunt bloggen en ga je zelf ook meteen met al die nieuwe informatie aan de slag!

Liselore

Liselore

Levensgenieter, boekenwurm en enthousiast fan van bitterballen. Staat te trappelen om er met adviezen, onderzoeken en teksten voor te zorgen dat jouw website meer bezoekers en klanten gaat trekken.

Geplaatst in ,

Laat een reactie achter