5 copywriting tips die jouw leven veel makkelijker maken

Copywriting tips

Je kijkt in je agenda en zucht. Het is weer tijd om het maandelijkse blogartikel voor je website met pijn en moeite uit je toetsenbord te persen. Ooit vond je copywriting leuk. Maar sinds je erachter bent dat die blogartikelen je niets opleveren, is de motivatie ver te zoeken. Je moeder is waarschijnlijk de enige die ze leest. Met jaloezie kijk je naar concurrenten die teksten de wereld in slingeren die talloze reacties uitlokken en op social media worden gedeeld. Hoe doen ze dat toch?!?

Ik zal je een geheim verklappen: ze kennen de volgende 5 copywriting tips en weten hoe ze die toe moeten passen. Lees je even mee? Dan worden jouw blogartikelen voortaan ook een stuk meer gelezen.

Inhoudsopgave:
Iedereen kan schrijven
Tip 1: Het draait niet om jou
Tip 2: Schrijf zoals je praat
Tip 3: Actie in de taxi
Tip 4: Maak je tekst scanbaar
Tip 5: Speel in op emoties
Oefening baart kunst

Iedereen kan schrijven

Voordat ik met de copywriting tips begin, wil ik eerst een groot misverstand de wereld uit helpen. Schrijven of copywriting is niet iets waar je een bepaald talent voor nodig hebt. Zeker als het om blogartikelen gaat, is het helemaal niet nodig om uitzonderlijke schrijfkunst te laten zien. Daar zijn lezers doorgaans namelijk totaal niet naar op zoek.

Lezers van blogartikelen zijn op zoek naar informatie die hen verder helpt. En zolang je dat duidelijk en prettig leesbaar aan ze voorschotelt, zijn ze al dik tevreden. Met deze copywriting tips focus ik dan ook vooral op het geven van nuttige informatie in je teksten en de leesbaarheid van je toekomstige blogartikelen.

Tip 1: Het draait niet om jou

In hoeverre bepaal je het onderwerp voor je volgende blogartikel? Is dat iets wat spontaan in je opkomt als je onder de douche staat? Dat is hartstikke leuk, maar de kans is groot dat dat onderwerp is gebaseerd op iets waar jij zelf graag over wil schrijven. En dat is nu net niet de bedoeling.

Bij copywriting draait het niet om jou en wat jij wil vertellen.

Het draait om datgene wat jouw doelgroep – je lezer – graag wil weten. Ze hebben een bepaald probleem (zoiets als “Ik durf geen grenzen te stellen”) of een behoefte (bijvoorbeeld “ik wil meer tijd voor mezelf in kunnen plannen”) en daar willen ze graag over lezen.

Zet je lezer dus centraal. Zorg ervoor dat ze hun probleem of behoefte in de titel en inleiding herkennen, daar knapt je copywriting al een heel stuk van op. Heb je een voorbeeld nodig? Lees dan de titel en inleiding van dit artikel gewoon nog een keer.

Tip 2: Schrijf zoals je praat

Ga eens even na wat je met je teksten wil bereiken. Je wil je doelgroep aanspreken, je wil dat ze zich begrepen voelen en dat ze het idee krijgen dat jij hen kan bieden wat ze zoeken. Om dat te bereiken zul je dus in je copywriting een goede toon moeten gebruiken.

Schrijf je voor een biljartclub waarvan de leden gemiddeld 70 jaar oud zijn? Gebruik dan woorden zoals:

  • U en uw
  • Reeds
  • Immers
  • Wederom
  • Middels

Bij elk ander publiek schrap je zulke ouderwetse woorden voorgoed uit je woordenboek. Ze zorgen voor afstand en stijfheid en voorkomen dat de lezer zich door jouw tekst aangesproken voelt.

Je kunt beter schrijven alsof je tegen een klant praat. Gebruik de woorden die je normaal gesproken ook in zo’n gesprek zegt, maar blijf uit de buurt van jargon of termen die jouw doelgroep waarschijnlijk niet kent. Je kunt eventueel de memorecorder op je telefoon gebruiken om je verhaal te vertellen, dat kun je dan later uitschrijven.

Extra tip: lees je tekst altijd even hardop voor als je denkt dat het af is. Als een zin onnatuurlijk klinkt, moet je deze korter maken of andere woorden gebruiken.

Tip 3: Actie in de taxi

Als jij je tekst naleest en je niet snapt wat het mist, dan is dat in de meeste gevallen actie. Veel lijdende zinnen, een reeks lange zinnen en een overschot aan bijvoeglijke naamwoorden maken een tekst log en sloom. Focus dus op actieve zinnen, ben zuinig met bijvoeglijke naamwoorden en wissel lange en korte zinnen met elkaar af.

Een paar voorbeelden van actieve zinnen:

  • Ik voer de poes iedere ochtend (en dus niet: Iedere ochtend wordt de poes door mij gevoerd);
  • De chirurg opereert de soldaat (en dus niet: de soldaat wordt door de chirurg geopereerd);
  • Stella neemt de taxi naar huis (en dus niet: Stella wordt door de taxi naar huis gebracht).

Het is echt geen probleem als je een keer een lijdende zin gebruikt. Of een hele lange zin schrijft waar je geen afstand van wil doen. De kunst is om het niet te overdrijven. Als je twee of meer lange zinnen na elkaar schrijft, is dat voor een lezer minder prettig om te lezen. Als je veel lijdende zinnen gebruikt, wordt een tekst wollig en traag.

Online lezers zijn ongeduldig en lui. Als een tekst hen niet direct aanspreekt, haken ze genadeloos af. Schrijf daarom de term ‘actieve zinnen’ op een post-it en plak het als belangrijkste copywriting tip op je scherm als je met een blogartikel bezig bent.

Tip 4: Maak je tekst scanbaar

Ik zei het net ook al: online lezers zijn aartslui en vreselijk snel afgeleid. Er zijn nauwelijks nog mensen die geduldig een blogartikel van begin tot einde helemaal lezen. Ze scannen een tekst vaak alleen maar. Ga maar eens even heel eerlijk na wanneer je zelf een online tekst woord voor woord hebt gelezen. Wedden dat je je dat niet eens meer kunt herinneren?

Het is dus belangrijk om in je teksten met die scannende lezers rekening te houden en het zo makkelijk mogelijk maken om op die voorbij vliegende ogen indruk te maken. Dat doe je op de volgende manieren:

  • Houd alinea’s kort (maximaal 6 regels). Lange alinea’s zien er onoverzichtelijk uit en wekken de indruk dat een tekst saai en langdradig is.
  • Gebruik goede tussenkopjes. Een scannende lezer leest een titel, inleiding en beslist op basis van tussenkopjes welke onderdelen van de tekst de moeite waard zijn.
  • Gebruik opsommingen. De ogen van scannende lezers pauzeren erg graag bij korte lijstjes.

Tip 5: Speel in op emoties

We weten het allemaal: gezouten pinda’s zijn veel lekkerder dan ongezouten pinda’s. Het zout geeft extra pit en het zorgt ervoor dat je al snel nog een handje in je mond stopt. Zo werkt dat ook bij copywriting. Een tekst met wat pit leest veel fijner weg. En die pit zit in de emotie, een blogartikel dat naadloos op de emoties van lezers inspeelt wordt sneller gewaardeerd.

Angst, boosheid, schuldgevoel: het is allemaal brandstof voor een pakkend blogartikel. In dit artikel heb ik in de inleiding wanhoop en frustratie gebruikt, want die is wel degelijk aanwezig bij mensen die concluderen dat hun blogartikelen nauwelijks of helemaal niet gelezen worden.

En waar zoeken die mensen naar? Naar nuttige copywriting tips. Inderdaad, tip 1 (het draait niet om jou) en deze vijfde tip zijn naadloos met elkaar verbonden.

Oefening baart kunst

Ik kan me voorstellen dat copywriting erg indrukwekkend lijkt als je deze 5 tips leest. De kans is ook behoorlijk groot dat nog niet al die tips in je volgende blogartikel helemaal goed uit de verf komen. Laat dat je alleen niet tegenhouden, want oefening baart wel degelijk kunst.

Hoe meer je volgens deze regels gaat schrijven, hoe makkelijker het je af zal gaan. Geef het een paar maanden en flink wat oefenen de tijd, dan komen die lezers vanzelf. En als je geen zin hebt om te oefenen, dan kunnen wij je verder helpen. Je zal echt niet de eerste ondernemer zijn die copywriting en het schrijven van blogartikelen gewoon uitbesteedt.

Liselore

Liselore

Levensgenieter, boekenwurm en enthousiast fan van bitterballen. Staat te trappelen om er met adviezen, onderzoeken en teksten voor te zorgen dat jouw website meer bezoekers en klanten gaat trekken.

Geplaatst in

Laat een reactie achter