Zo overleef je de nieuwe Google Core Update

Zo overleef je de nieuwe Google Core Update

Google rolt bijna dagelijks nieuwe updates uit voor het algoritme dat de zoekresultaten bepaalt. Normaal gesproken is dat helemaal niet zo bijzonder, maar een of twee keer per jaar komt er een grotere ‘Core Update’ en die kan wel degelijk roet in jouw eten gooien. In mei en juni 2022 is er ook weer zo’n Google Core Update geweest en het zou zomaar kunnen dat je daardoor wat minder bezoekers op je website krijgt.

In dit artikel leg ik je uit wat die Google Core Update inhoudt, hoe je kunt controleren of die update impact op jouw website heeft gehad en hoe je eventuele schade kunt beperken.

Inhoudsopgave:
De reden voor al die updates van het Google algoritme
Een greep uit eerdere Google Core Updates
De Google Core Update van mei en juni 2022
Dit kan de impact voor jouw website zijn
Controleer jouw posities in de Google zoekresultaten

De reden voor al die updates van het Google algoritme

Je zou het bijna vergeten, maar Google heeft niet het doel om de websites van ondernemers zo hoog mogelijk in hun zoekresultaten te tonen. Als dat zo was, zouden die zoekresultaten waarschijnlijk één groot reclameblok zijn dat nauwelijks wordt bezocht.

Google wil vooral hun gebruikers zo goed mogelijk helpen door hen goede antwoorden op hun zoekvragen voor te schotelen. Daar zijn ze heel goed in en dat is de reden waarom Google zo groot is geworden (en nog altijd blijft groeien).

Als Google een Core Update uitrolt, is dat om het algoritme dat de volgorde van zoekresultaten bepaalt verder te verbeteren voor hun gebruikers. Dus als je in de vindbare teksten op jouw website niet genoeg rekening met je lezer houdt, kan zo’n Core Update ervoor zorgen dat jouw website lager in de zoekresultaten komt te staan en daardoor minder potentiële klanten aantrekt.

Een greep uit eerdere Google Core Updates

Google heeft met eerdere updates ondernemers en marketeers tot wanhoop gedreven. Als je bedenkt wat het resultaat van die updates was, kun je ze daar alleen maar dankbaar voor zijn.

Zo was er in 2011 de zogenaamde Google Panda Update. Het doel van deze Core Update was om ervoor te zorgen dat SEO teksten waarin het zoekwoord 2.000 keer werd genoemd (en die dus verschrikkelijk irritant waren om te lezen), niet langer hoog in de zoekresultaten kwamen te staan.

In 2013 kwam de Google Penguin Update uit, deze vernieuwing van het algoritme voorkwam dat websites met gekochte backlinks de zoekresultaten wisten te domineren.

Met de uitrol van de BERT Update in 2019 slaagde Google erin om de waarde van content van websites beter in te kunnen schatten. Nieuwe SEO teksten zonder toegevoegde waarde ten opzichte van bestaande SEO teksten maakten hierdoor veel minder kans op een mooi plekje in de zoekresultaten.

Met al die updates wordt het steeds moeilijker om met jouw website hoog in de zoekresultaten te komen. Google’s algoritme kan namelijk steeds beter beoordelen of je wel echt iets te melden hebt waar een gebruiker in geïnteresseerd kan zijn of alleen maar content publiceert om de zoekresultaten te bestormen.

Ook interessant om te lezen: Daarom staat je concurrentie op pagina 1 van de zoekresultaten (en jij niet)

De Google Core Update van mei en juni 2022

Het was Google natuurlijk allang opgevallen dat SEO marketeers steeds meer met linkbuilding aan de slag gingen om er zo voor te zorgen dat content met weinig écht goede informatie alsnog leuk scoorde.

Linkbuilding werkt namelijk als volgt: een backlink wil zeggen dat een andere website naar jouw webpagina linkt en Google ziet dat als een aanbeveling. Het wil zeggen dat je goede, aanvullende content hebt gepubliceerd. Hoe meer backlinks een pagina heeft, hoe hoger Google deze pagina in de zoekresultaten zal zetten.

Maar het is dus ook mogelijk om die backlinks gewoon te kopen. Of om allerlei trucjes uit te halen om voor meer backlinks naar jouw eigen site te zorgen. Hierdoor was het voor mensen die hoog in de zoekresultaten wilden komen dus belangrijker om veel backlinks te krijgen dan om echt goede content te publiceren.

Het zal je niet verrassen dat Google daar niet blij van werd. De Google Core Update van mei en juni 2022 is er dus vooral op gericht om een nog betere schifting tussen echt goede content en zwakkere content met vooral veel backlinks te kunnen maken.

Dit kan de impact voor jouw website zijn

Ben jij veel met linkbuilding bezig geweest en heb je daardoor voornamelijk veel backlinks van zogenaamde startpagina’s? Als die backlinks naar pagina’s van jouw website leiden die geen geweldige content bieden, is het heel goed mogelijk dat die pagina’s hierdoor een lagere plek in de Google zoekresultaten hebben gekregen.

Ga dus eerst eens even langs de belangrijkste pagina’s van je website en beoordeel kritisch of de content op die pagina’s toegevoegde waarde voor jouw potentiële klanten biedt. Als er amper meer staat dan op de pagina’s van concurrenten, zul je deze content echt moeten verbeteren. En dat doe je niet door lukraak meer tekst toe te voegen.

Zet al je kennis en expertise in en laat zien dat je echt alles van dit onderwerp weet. Je hoeft niet bang te zijn dat je teveel informatie weggeeft, want jouw ideale klant heeft helemaal geen behoefte om het zelf te doen. Die is op zoek naar iemand aan wie het werk uitbesteed kan worden. Maar dan moet je wel overtuigen dat jij de juiste persoon bent. Wees dus niet te terughoudend!

Controleer jouw posities in de zoekresultaten

Met een SEO tool als Ubersuggest of Ahrefs kun je nagaan of je met zoekwoorden in de zoekresultaten bent gedaald. Kijk vooral goed naar de periode van 25 mei tot en met 9 juni, in deze tijdspanne is de Google Core Update namelijk uitgevoerd.

Heb je geen SEO tool? Houd er dan rekening mee dat het geen betrouwbaar beeld geeft als je zelf in de zoekresultaten gaat kijken. Google houdt namelijk rekening met je eigen zoekvoorkeuren en je locatie, dus de positie waarop je je eigen website ziet staan is in alle gevallen veel positiever dan de werkelijkheid.

Het Online Marketing Huis maakt gebruikt van Ahrefs en met een SEO rapportage kunnen we je een mooi overzicht van de organische prestaties van jouw website geven.

In de rapportage staan de pagina’s waarmee je de meeste bezoekers vanuit de Google zoekresultaten naar jouw website trekt, en welke zoekwoorden zij gebruiken. We nemen het rapportje samen ook nog even via Zoom door, zodat je precies weet waar jouw laaghangend fruit te vinden is om nog beter vindbaar te worden!

Schaf een SEO rapportage aan in onze shop

Liselore

Liselore

Levensgenieter, boekenwurm en enthousiast fan van bitterballen. Staat te trappelen om er met adviezen, onderzoeken en teksten voor te zorgen dat jouw website meer bezoekers en klanten gaat trekken.

Geplaatst in

Laat een reactie achter