Zo kun je een featured snippet krijgen

Featured snippet

Een featured snippet klinkt heel technisch en complex, maar feitelijk is het niet meer dan het uitgelichte stukje tekst bovenin de Google zoekresultaten. Het geeft een kort antwoord op de (indirecte) zoekvraag die je hebt gesteld en dat komt direct van een webpagina die volgens Google goede informatie over dat onderwerp geeft.

In dit artikel geef ik je tips om zo’n featured snippet te krijgen. Maar ik vertel je ook dat het geen garantie voor SEO succes is. Stay tuned!

Inhoudsopgave:
Dit is een featured snippet
Gegarandeerd een eerste plek in de Google zoekresultaten
Een featured snippet is geen gouden graal
Zo kun je een featured snippet krijgen
Hier kan het Online Marketing Huis je mee helpen

Dit is een featured snippet

Google is niet de grootste en meest gebruikte zoekmachine ter wereld geworden omdat ze zomaar willekeurige websites in hun zoekresultaten zetten. Ze willen hun gebruikers websites laten zien die een antwoord op hun zoekvraag geven. Om die reden ziet Google zichzelf niet zozeer als een zoekmachine, maar eerder als een antwoordmachine.

Denk je maar eens in: als je het woord ‘duurzame cosmetica’ in de zoekbalk tikt, dan heb je daar een reden voor. Je wil namelijk websites zien die cosmetica bieden die verantwoord is en duurzaam is gemaakt. Je hebt dus een zoekvraag.

Google reageert daar op door relevante zoekresultaten te laten zien. En een featured snippet (ook wel ‘answer box’ of ‘positie 0’ genoemd) is daar ook een onderdeel van. Als je nu ‘duurzame cosmetica’ in de Google zoekbalk tikt, dan zie je zo’n featured snippet.

Featured snippet

Google geeft hier in de zoekresultaten al meteen een antwoord op de zoekvraag door een samenvatting van een blogartikel van OneWorld.nl te geven, hierin worden tien duurzame cosmeticamerken genoemd.

Gegarandeerd een eerste plek in de Google zoekresultaten

Je krijgt zo’n featured snippet of answer box dus als Google vindt dat je het beste antwoord op de zoekvraag van de gebruiker geeft en daarmee heb je gegarandeerd voor langere tijd die felbegeerde eerste plek in de Google zoekresultaten. Als je goed kijkt, zie je namelijk dat het blogartikel van OneWorld.nl ruim tien jaar oud is. Als je eenmaal een featured snippet hebt, ben je die niet zomaar kwijt.

En aangezien meer dan 50% van alle zoekopdrachten met een mobiele telefoon worden gedaan, neemt een featured snippet het kleinere scherm van een smartphone bijna volledig in beslag. De uitgelichte tekst van jouw webpagina wordt vooral op een telefoon een soort billboard, betere reclame voor je website kun je niet hebben.

Ook interessant om te lezen: Dit zijn long tail zoekwoorden en zo kun je ze gebruiken

Een garantie op een enorm succes is zo’n featured snippet alleen niet. Het artikel van OneWorld.nl trekt maandelijks namelijk maar zo’n 38 bezoekers via Google. Dat komt omdat er helemaal niet zoveel mensen op de term ‘duurzame cosmetica’ zoeken.

De term ‘natuurlijke verzorgingsproducten’ wordt veel meer gebruikt en om die reden bereikt de website Ecogoodies.nl met hun featured snippet veel meer potentiële klanten, gemiddeld 339 mensen per maand om precies te zijn.

Featured snippet

Als je dus bewust aan de slag gaat om die positie 0 in de Google zoekresultaten te halen, loont het dus wel de moeite om eerst goed uit te zoeken welke termen je precies in je tekst moet gaan gebruiken. Die allereerste positie is namelijk niet heel veel waard als bijna niemand die positie ziet!

Zo kun je een featured snippet krijgen

Ik zei het eerder al: als je eenmaal een featured snippet te pakken hebt, dan ben je die niet zomaar kwijt. Nu heeft Google nog lang niet bij alle zoekresultaten een featured snippet staan, waarschijnlijk omdat het algoritme vindt dat er nog geen geweldig antwoord op de zoekvraag beschikbaar is.

Als je zo’n mogelijkheid hebt gevonden, ga je na of er wel mensen naar zoeken. Zo heeft de term ‘duurzame contactlenzen’ geen featured snippet, maar daar zoeken dan ook minder dan 10 mensen per maand naar. Dat is dus zonde van je moeite.

Een mooie tool om erachter te komen waar jouw potentiële klanten wel naar zoeken is Answer the Public. Vul hier een onderwerp in en je krijgt meteen een mooi overzicht van relevante zoekvragen die daadwerkelijk in de Google zoekbalk worden getikt.

Google Trends laat zien wat de meest gebruikte zoekopdrachten van dit moment zien. Ook handig!

Als je een goede zoekvraag voor een featured snippet hebt gevonden, ga je als volgt te werk:

  1. Zet de zoekvraag zo exact mogelijk in een kop (een H1, H2 of H3).
  2. Geef direct onder deze kop zonder rare opmaak direct een duidelijk antwoord op de zoekvraag en gebruik maximaal 50 woorden.
  3. Heb je na een maand nog geen featured snippet te pakken? Verbeter je tekst dan.

Houd er rekening mee dat als je toch een poging wil wagen om een bestaande featured snippet van de troon te stoten je met heel wat zult moeten komen. Je zult namelijk niet alleen een aanzienlijk beter antwoord op de zoekvraag moeten geven dan de website die nu de uitgelichte plek heeft, jouw website zal ook een indrukwekkende autoriteit moeten hebben. Choose your battles wisely!

Hier kan het Online Marketing Huis je mee helpen

Hoe kun je nu weten hoeveel mensen de pagina’s van OneWorld.nl en Ecogoodies.nl vanuit Google bezoeken? En hoe kom je erachter welke termen je het beste kunt gebruiken? Het Online Marketing Huis heeft kneitergoede SEO tools en jarenlange ervaring, hiermee kunnen we je precies vertellen waar jouw kansen op het gebied van SEO liggen. Ook als het om het krijgen van featured snippets gaat.

Zo kunnen we een zoektermenonderzoek voor je uitvoeren, SEO teksten voor je schrijven, maar we kunnen ook een mooi SEO rapport voor je maken. In dat rapport kun je niet alleen precies zien hoeveel mensen vanuit Google jouw website bezoeken, maar ook met welke zoektermen ze jouw website hebben gevonden. Op basis hiervan kun je makkelijk concluderen welke acties jij het beste kunt ondernemen om de vindbaarheid van website te vergroten.

Vraag jouw SEO rapportage aan

Liselore

Liselore

Levensgenieter, boekenwurm en enthousiast fan van bitterballen. Staat te trappelen om er met adviezen, onderzoeken en teksten voor te zorgen dat jouw website meer bezoekers en klanten gaat trekken.

Geplaatst in

Laat een reactie achter