Wil je een écht goede blogpost schrijven? Volg dan deze 5 stappen

Blogposts

Je hebt een zakelijke website en schrijft zo nu en dan ook een leuke blogpost. Het schrijven van blogartikelen zorgt er namelijk voor dat je website beter vindbaar is. Bovendien doen al je concurrenten het ook, dus dan kun jij niet achterblijven. Maar ja, tot nu toe worden die blogposts waar je zoveel tijd en aandacht aan besteedt amper gelezen.

Daarom is het tijd om het schrijven van die blogs eens onder de loep te nemen. Om het serieuzer aan te pakken en er zeker van te zijn dat je écht goede blogpost schrijft waar jouw doelgroep wat aan heeft. Als je tijdens het schrijven de volgende 5 stappen doorloopt, gaat je dat zeker lukken!

Inhoudsopgave:
Stap 1: bedenk eens goed voor wie je die blogpost eigenlijk schrijft
Stap 2: beantwoord een vraag van jouw doelgroep
Stap 3: gebruik altijd een goed zoekwoord in je blogartikel
Stap 4: maak je tekst makkelijk leesbaar
Stap 5: zorg voor een logisch vervolg op je blogpost
Hulp bij het schrijven van een écht goede blogpost

Stap 1: bedenk eens goed voor wie je die blogpost eigenlijk schrijft

Het schrijven van blogartikelen is natuurlijk allemaal leuk en aardig, maar voor wie schrijf je die nu? Je zult ongetwijfeld een bepaalde doelgroep voor jouw onderneming met diensten of producten voor ogen hebben, wat vinden zij interessant?

Als jij bijvoorbeeld als coach mensen helpt om meer zelfvertrouwen en zelfrespect te krijgen, dan zal jouw doelgroep een blogpost over jouw bezoek aan een evenement voor coaches niet echt heel boeiend vinden. En je zult met zo’n blogartikel heel waarschijnlijk ook geen nieuwe potentiële klanten trekken.

Voor het schrijven van een écht goede blogpost is het dus belangrijk om je niet bezig te houden met wat jij graag wil vertellen. Je moet je focus verschuiven naar de onderwerpen waarover jouw doelgroep graag leest. In dit geval is dat onderwerp zelfvertrouwen en alles wat daar enigszins mee te maken heeft.

Stap 2: beantwoord een vraag van jouw doelgroep

Wanneer je iets in de Google zoekbalk tikt, dan is er altijd sprake van een zoekvraag. Je bent op zoek naar een Italiaans restaurant in Amersfoort, pumps met hoge hakken waar je wel een hele dag op kunt lopen of een manier om een vlek uit je witte bloesje te krijgen.

Dat geldt ook voor jouw doelgroep. Ook zij hebben problemen of behoeftes op basis waarvan ze vragen aan Google stellen. Als je wilt dat jouw blogartikelen door nieuwe potentiële klanten wordt ontdekt, dan zorg je ervoor dat een vraag van je doelgroep in je artikel centraal staat. En uiteraard geef je dan ook een antwoord waar je hen verder mee kan helpen.

Als we nu bij het huidige voorbeeld van de coach voor meer zelfvertrouwen en zelfrespect blijven, dan is een logische titel voor je volgende blogpost vanzelfsprekend: ‘Hoe krijg ik meer zelfvertrouwen?’ Dat is namelijk een voor de hand liggende vraag die de doelgroep aan Google zal stellen.

Maar ja, wat zijn dan de volgende onderwerpen om goede blogposts over te schrijven? Een handige tool om te achterhalen wat jouw doelgroep wil weten is Answer the Public. Je tikt hier een onderwerp in en er een verschijnt vervolgens een hele grafiek met vragen die mensen over dit onderwerp regelmatig aan Google stellen.

Stap 3: gebruik altijd een goed zoekwoord in je blogartikel

Zodra je je doelgroep en een onderwerp voor je blogpost weet, is het zaak om er ook voor te zorgen dat Google je blog kan vinden en in de zoekresultaten gaat zetten. Dit bereik je door een zogenaamde SEO tekst te schrijven. Hiermee zorg je ervoor dat Google snapt dat jouw blogpost een goed antwoord op de zoekvraag is.

De vraag of de kern van je vraag zijn je zoekwoorden en die laat je regelmatig terugkomen in je tekst. Als het om ´Hoe krijg ik meer zelfvertrouwen?´ gaat, is ‘meer zelfvertrouwen krijgen’ je zoekwoord. Door deze op strategische plekken in je blogartikel te zetten, maak je je tekst vindbaar.

Ook interessant om te lezen: 5 tips om je blogartikelen beter vindbaar te maken

Stap 4: maak je tekst makkelijk leesbaar

Vandaag de dag lezen mensen een tekst op een website heel anders dan bijvoorbeeld een artikel in een tijdschrift. Op een website hebben lezers de aandacht spanne van een fruitvliegje. Ze willen een snel antwoord op hun zoekvraag en als ze dat niet binnen een fractie van een seconde kunnen vinden, zijn ze weer weg.

Als je een goede blogpost wil schrijven, maak je dus gebruik van een duidelijke opbouw:

  • Zorg voor een aantrekkelijke titel;
  • Noem in de eerste alinea van je blogpost de kern van het probleem of de behoefte;
  • Geef handvaten zodat de lezer de tekst makkelijk kan scannen, zoals tussenkopjes en opsommingen.

Als je een vraag in je blogartikel centraal zet, is het ook geen goed idee om het antwoord op die vraag pas in het laatste deel van de tekst te geven. Daar hebben lezers het geduld niet voor. Zet het antwoord onder het eerste tussenkopje of in een uitgelicht blokje en wijdt daarna uit met onderbouwingen, voorbeelden en anekdotes.

Stap 5: zorg voor een logisch vervolg op je blogpost

Nu is het natuurlijk niet de bedoeling dat je bezoeker de blogpost leest en vervolgens weer weggaat. Je wilt dat die bezoeker op je website blijft om meer over jouw onderneming en datgene wat je biedt gaat lezen. Dat doen bezoekers over het algemeen niet uit zichzelf, door in het menu te gaan kijken. Je zult ze moeten helpen door een logisch vervolg te bieden.

Je kunt met interne links naar andere blogpost verwijzen die in dit geval ook interessant is, maar je kunt ook het laatste stuk van je blogpost aan je aanbod besteden. Hiermee laat je weten dat je de lezer verder kan helpen met een bepaald product of een dienst.

Ben je benieuwd hoe je dat zou kunnen doen? Nou, hieronder komt een voorbeeld. Het Online Marketing Huis sluit blogartikelen namelijk altijd met een dergelijke tekst af.

Hulp bij het schrijven van een écht goede blogpost

Het klinkt natuurlijk als heel veel werk als je deze 5 stappen hebt gelezen. Dat klopt, want een écht goede blogpost schrijf je over het algemeen niet in een half uurtje. Daar gaat tijd in zitten en het vergt ook de nodige voorbereiding, zeker als je weinig ervaring hebt met het schrijven van blogposts.

Het Online Marketing Huis kan je daarom helpen. We kunnen je met een workshop leren hoe je vindbare blogartikelen schrijft, maar je kunt het schrijven van die blogartikelen ook helemaal aan ons uitbesteden. Zo staat er regelmatig een goede blogpost op je website waarmee je nieuwe potentiële klanten kunt werven.

Neem gerust contact met ons op voor meer informatie.

Liselore

Liselore

Levensgenieter, boekenwurm en enthousiast fan van bitterballen. Staat te trappelen om er met adviezen, onderzoeken en teksten voor te zorgen dat jouw website meer bezoekers en klanten gaat trekken.

Geplaatst in , ,

Laat een reactie achter