Word beter gevonden met long tail zoekwoorden

long tail zoekwoorden

Als je al een beetje met de vindbaarheid van je website bezig bent geweest, dan weet je dat die vindbaarheid draait om zoekwoorden. Dit zijn de termen die gebruikers in de Google zoekbalk tikken. Je kunt daarbij de focus leggen op een enkel zoekwoord, maar je bereikt veel meer met zogenaamde long tail zoekwoorden.

Wat zijn long tail zoekwoorden?

Feitelijk is een long tail zoekwoord niet meer dan een zoekterm die uit meerdere woorden bestaat. Waarschijnlijk gebruik je ze zelf ook al lang als je Google gebruikt om een product, dienst of informatie te zoeken.

Je weet namelijk al jaren dat als je alleen op bijvoorbeeld de term ’restaurant’ gaat zoeken, je veel te veel zoekresultaten krijgt die er niet toe doen. Daarom maak je de zoekopdracht specifieker met meerdere woorden, zoals ‘Italiaans restaurant Breda’.

‘Italiaans restaurant Breda’ is een long tail zoekwoord.

Omzeil de concurrentie in de zoekresultaten

Voor gebruikers zijn die long tail zoekwoorden dus heel handig om nauwkeurigere zoekresultaten op hun scherm te toveren. En voor eigenaars van een zakelijke website zijn long tail zoekwoorden essentieel om beter door hun doelgroep gevonden te worden.

Ik zal een voorbeeld geven. Als jij een coach voor kinderen met dyslexie bent, dan heeft het weinig zin om met het zoekwoord ‘Coach’ hoog in de zoekresultaten te belanden. De kans dat de mensen die op ‘Coach’ zoeken daadwerkelijk interesse in jouw diensten hebben is namelijk heel erg klein.

Leg daarom de focus op een long tail zoekwoord zoals ‘Hulp voor kinderen met dyslexie’ of ‘Zelfvertrouwen voor kinderen met dyslexie’. Zo komt jouw website in de zoekresultaten te staan bij mensen die echt zitten te springen om jouw aanbod.

Wie het kleine niet eert…

Nu is het natuurlijk wel zo dat er veel meer mensen op het zoekwoord ‘Coach’ zoeken dan op ‘Hulp voor kinderen met dyslexie’. Zo wordt het zoekwoord ‘Coach’ alleen al in Nederland iedere maand ruim 27.000 keer in de Google zoekbalk getikt. Het long tail zoekwoord ‘Hulp voor kinderen met dyslexie’ haalt gemiddeld maar 20 zoekopdrachten per maand.

Toch heb je veel meer aan zo’n long tail zoekwoord. Je kunt wel iedere maand 27.000 keer gevonden worden door mensen die op een algemene term zoeken, maar dat wil niet zeggen dat die duizenden mensen ook interesse in jouw aanbod hebben. Je kunt de focus beter leggen op die 20 mensen uit jouw exacte doelgroep.

Je wil namelijk niet zoveel mogelijk bezoekers op je website. Je wil potentiële klanten die precies naar jouw aanbod op zoek zijn.

Bel het Online Marketing Huis voor hulp met jouw long tail zoekwoorden

Natuurlijk klinkt het heel makkelijk en logisch als ik hier uitleg dat je het beste voor long tail zoekwoorden kunt gaan. Maar het verzinnen en toepassen van die zoekwoorden is andere koek.

Neem daarom contact met het Online Marketing Huis op als jij wat hulp met jouw long tail zoekwoorden kunt gebruiken!

Liselore

Liselore

Levensgenieter, boekenwurm en enthousiast fan van bitterballen. Staat te trappelen om er met adviezen, onderzoeken en teksten voor te zorgen dat jouw website meer bezoekers en klanten gaat trekken.

Geplaatst in , ,

Laat een reactie achter