Hoger in Google door lokale vindbaarheid

Lokale vindbaarheid

Wist je dat Google in de zoekresultaten ook altijd rekening met je locatie houdt? Om die reden krijgt iemand die in Groningen op de term ‘Italiaans restaurant’ zoekt, compleet andere zoekresultaten te zien dan iemand die op exact dezelfde woorden in Eindhoven zoekt. Daarom kun je met jouw website hoger in de Google zoekresultaten komen te staan als je rekening met lokale vindbaarheid houdt.

Er is wel zoiets als locatievoorzieningen

Vooruit, ik was niet helemaal eerlijk in de eerste alinea. Er zijn namelijk ook mensen die de locatievoorzieningen van Google uitgeschakeld hebben. Hierdoor kan Google niet zien op welke locatie je je bevindt als je gaat zoeken. Je krijgt dan ook restaurants in bijvoorbeeld Amsterdam in de zoekresultaten te zien terwijl je op dat moment misschien in Groningen bent.

Maar goed, het gros van de mensen heeft die locatievoorzieningen gewoon aanstaan, en daar kun jij gebruik van maken om ervoor te zorgen dat jouw website hoger in de Google zoekresultaten komt te staan.

Lokale vindbaarheid in een notendop

Zoals gezegd: Google houdt rekening met de locatie van de zoeker als de zoekresultaten worden getoond. Dus als je een tandartspraktijk in Nijmegen hebt, zul je in Zeeland niet hoog in de zoekresultaten komen als iemand een tandartspraktijk zoekt. En dat is prima, want mensen in Zeeland hebben doorgaans geen behoefte aan een tandarts in Gelderland. Je wil er wel voor zorgen dat de website van jouw tandartspraktijk in Nijmegen en de eventuele regio goed te vinden is. En daar komt lokale vindbaarheid bij kijken.

Daar zorg je voor door pagina’s op je website te wijden aan zoektermen als ‘tandarts Nijmegen’ en ‘tandartspraktijk Nijmegen’. Heb je een bepaalde USP (unique selling point), zoals speciale zorg voor mensen die doodsbang voor de tandarts zijn, dan is het de moeite waard om daar ook een speciale pagina voor in te richten.

Hiermee vergroot je de kans dat jouw website goed vindbaar wordt voor mensen die in en om Nijmegen naar een tandartspraktijk zoeken. Het is alleen niet gegarandeerd dat je met die aanpak ook echt op de eerste pagina van de Google zoekresultaten komt te staan.

Hoe kom je hoger in de Google zoekresultaten?

Wat het ook is dat je als dienst of product aanbiedt, je bent niet de enige. En al helemaal niet de eerste. Er zijn genoeg tandartspraktijken in Nijmegen en die hebben vast zelf ook al bedacht dat het verstandig is om met lokale vindbaarheid te gaan werken. Zij vormen geduchte concurrentie in de Google zoekresultaten en zorgen ervoor dat jij met je website echt niet zomaar op die eerste pagina komt te staan.

Je kunt genoegen nemen met een plekje op de tweede pagina van de zoekresultaten, maar zoals ik zelf altijd zeg: dat is een prima plek om een lijk verstoppen. Want niemand kijkt op die tweede pagina met zoekresultaten.

Is het dan nodig om een duur SEO bureau in te huren en met linkbuilding aan de slag te gaan zodat je wel een goede kans op die eerste pagina met zoekresultaten maakt? Dat kun je doen. Maar er is een makkelijkere (en goedkopere) manier.

De Local 3-Pack

Het is je vast al eens opgevallen als je zelf met Google zoekt. Als jouw zoekopdracht enigzins locatiegebonden is (een winkel, een restaurant, een kapper), dan verschijnt er een kaartje vanuit Google Maps bovenin de zoekresultaten met drie lokale aanbieders. Dit wordt de Local 3-Pack genoemd en dit is jouw sleutel om met lokale vindbaarheid hoog in Google te komen.

lokale vindbaarheid

De Local 3-Pack toont zoekresultaten van de aanbieder die het dichtste in de buurt van de zoeker is, en daarmee kom je dus altijd hoog in Google te staan. Om lokaal vindbaar te worden en in dit rijtje te komen, heb je twee belangrijke dingen nodig:

Google Mijn Bedrijf

Heb je al een bedrijfsprofiel op Google Mijn Bedrijf? Dan zie je dit in de zijbalk van de zoekresultaten staan als je op je eigen bedrijfsnaam zoekt:

lokale vindbaarheid

Als je dit nog niet hebt gedaan, is het dus zaak om dit alsnog zo snel mogelijk te doen. Het is gratis en het geeft je klanten een mogelijkheid om hun positieve reviews achter te laten. Zoals je zelf al hebt gezien zijn die reviews behoorlijk belangrijk om je lokale vindbaarheid te benadrukken.

Hoe meer goede reviews je hebt, hoe groter de kans is dat je in die Local 3-pack komt te staan en dat mensen op jouw link klikken om je website te bezoeken. Of je direct gaan bellen.

Als je dus relatief snel met je website hoger in de Google zoekresultaten wil komen, is lokale vindbaarheid met Google Mijn bedrijf een ideale oplossing.

Wat doe je als het met die lokale vindbaarheid niet wil lukken?

Het kan zijn dat het je maar niet willen lukken om ervoor te zorgen dat jouw website lokaal vindbaar wordt. Of dat je geen zin hebt om je daar druk om te maken. Er is ook een mogelijkheid dat je niets aan lokale vindbaarheid hebt omdat jouw bedrijf geen vaste locatie heeft.

Het maakt allemaal niet uit, bij het Online Marketing Huis kun je altijd terecht. Wij helpen je graag verder.

Liselore

Liselore

Levensgenieter, boekenwurm en enthousiast fan van bitterballen. Staat te trappelen om er met adviezen, onderzoeken en teksten voor te zorgen dat jouw website meer bezoekers en klanten gaat trekken.

Laat een reactie achter