Dit zijn long tail zoekwoorden en zo kun je ze gebruiken

pexels-vlada-karpovich-4050425

Als je al een beetje met de vindbaarheid van je website bezig bent geweest, dan weet je dat die vindbaarheid om zoekwoorden draait. Zoekwoorden zijn termen die gebruikers in de Google zoekbalk tikken. Maar er is ook nog zoiets short -, middle – en long tail zoekwoorden. Dat klinkt heel ingewikkeld, maar dat valt in de praktijk best mee.

In dit artikel leg ik je uit wat short tail zoekwoorden, middle tail zoekwoorden en long tail zoekwoorden zijn en hoe je die in kunt zetten om met jouw website meer potentiële klanten te bereiken.

Inhoudsopgave:
Hoezo zoekwoorden?
Dit zijn short tail zoekwoorden
Dit zijn middle tail zoekwoorden
Dit zijn long tail zoekwoorden
Je bereikt meer met langere zoektermen
Zo vind je die long tail zoekwoorden

Hoezo zoekwoorden?

Je staat er vaak niet bij stil, maar mensen die de Google zoekmachine gebruiken (bijna iedereen dus), gebruiken ook zoekwoorden. Dit zijn de woorden die je in de Google zoekbalk tikt en op basis waarvan je een lijst met zoekresultaten verwacht.

Het kan zijn dat je een enkel woord intikt, zoals bijvoorbeeld ‘vochtvreter’. Dat deed ik zelf onlangs omdat mijn auto de laatste tijd van binnen wel erg vochtig was en ik geen zin meer had om telkens de ramen te moeten zemen voordat ik weg kon rijden.

De zoekresultaten van het woord ‘vochtvreter’ vielen alleen tegen, daarom besloot ik de zoekopdracht uit te breiden. Ik tikte ‘vochtvreter auto’ in. Dit is een langer zoekwoord en daarbij zijn de zoekresultaten specifieker.

Maar ook dit bracht me niet helemaal wat ik zocht, dus ik deed nog een poging. Ik ging voor ‘beste vochtvreter in de auto’. Dit is een zogenaamd long tail zoekwoord en aan de hand daarvan kwam ik erachter dat ik een zogenaamde Pingi auto ontvochtiger XL nodig heb. Missie geslaagd.

Maar ja, wat moet je nu met al die korte en langere zoekwoorden als je een hogere positie in de Google zoekresultaten wilt hebben? Ik leg het je uit.

Dit zijn short tail zoekwoorden

Short tail zoekwoorden zijn – heel voorspelbaar – zoekwoorden die uit een enkel woord bestaan.

Nu ben ik een echte Brabantse en staat mijn hart op springen omdat het carnaval na een pauze van bijna twee jaar weer gevierd kan worden, dus ik vind dit een mooie reden voor een nieuwe outfit. Daarom gebruik ik in eerste instantie het short tail zoekwoord ‘Carnavalskleding’. Als ik dan de advertenties en lokale resultaten oversla, is dit het eerste zoekresultaat:

Short tail zoekwoord

Het zoekwoord ‘Carnavalskleding’ is heel algemeen, want er is alleen uit op te maken dat ik op zoek ben naar carnavalskleding. Daarom is de concurrentie op dit short tail zoekwoord moordend en moet ik ook nog eens een keuze uit 2.690.000 resultaten zien te maken.

Als je zelf carnavalskleding aanbiedt, zul je door alle concurrentie dus van goede huize moeten komen om op een noemenswaardige plek in de zoekresultaten te komen. En als zoekende ben je ook niet echt geholpen, want je zult door duizenden websites en outfits moeten scrollen om iets naar je gading te vinden.

Die short tail zoekwoorden zijn dus leuk, maar onder aan de streep heb je er weinig aan als je geen hele grote website met veel naamsbekendheid hebt.

Dit zijn middle tail zoekwoorden

Zogenaamde middle tail zoekwoorden zijn – je raadt het vast al – zoekwoorden die uit meerdere woorden bestaan.

Ik tik ‘Originele carnavalskleding’ in de Google zoekbalk en krijg vervolgens specifiekere zoekresultaten. Deze website staat op positie 1:

Middle tail zoekwoord

De concurrentie bij dergelijke middle tail zoekwoorden is nog steeds groot, maar ik heb Google al wel beter laten weten wat ik eigenlijk wil. Daarom zijn de zoekresultaten dit keer een stuk beter.

Met middle tail zoekwoorden maak je weliswaar een grotere kans om hoog in de Google zoekresultaten te komen, maar in aardig wat branches is dat nog steeds een uitdaging. Er zijn veel meer websites die het fenomeen van langere zoekwoorden kennen en gebruiken.

Ook interessant om te lezen: Dit zijn de 5 beste gratis SEO tools

Dit zijn long tail zoekwoorden

Bij long tail zoekwoorden heb je het eigenlijk meer over een zoekterm. En dat is meteen ook datgene wat doorgaans het meeste wordt toegepast. Over het algemeen tikken de meeste mensen een combinatie van meerdere woorden in de Google zoekbalk en het is niet zeldzaam dat er een hele zin of een complete vraag wordt gebruikt.

Je wil als gebruiker nu eenmaal goede zoekresultaten zien en dat gebeurt doorgaans niet als je een algemeen zoekwoord gebruikt.

Ik zocht op ‘Originele carnavalskleding voor oudere dames’, want laten we wel wezen: ik word er niet jonger op en de gemiddelde carnavalskleding voor vrouwen heeft een ultrakort rokje waar ik me echt niet in kan vertonen.

Deze website staat bij dit long tail zoekwoord op de eerste positie:

Long tail zoekwoord

De afbeeldingen in het zoekresultaat zijn een schot in de roos, want ik zie meteen een paar outfits die niet alleen voor magere meisjes van 17 jaar geschikt zijn. Ik heb ook het idee dat dit de juiste website is en ik klik op het zoekresultaat.

De moraal van dit verhaal over short tail, middle tail en long tail zoekwoorden is dat ik met de langere zoekwoorden precies vind wat ik wil en daadwerkelijk naar een kansrijke website ga.

Je bereikt meer met langere zoektermen

Natuurlijk is het verleidelijk om toch voor die short tail zoekwoorden te gaan. De meeste mensen zoeken nu eenmaal op de term ‘Carnavalskleding’, het heeft deze week een potentie van meer dan 12.000 zoekers. Maar zoals ik eerder al zei: de concurrentie op dit zoekwoord is enorm. De kans dat je op de eerste pagina van de zoekresultaten komt is minuscuul, laat staan dat je er daadwerkelijk klanten uithaalt.

Het long tail zoekwoord ‘Originele carnavalskleding voor oudere dames’ heeft nauwelijks noemenswaardige verkeerspotentie, maar deze specifieke pagina van de Feestbazaar verschijnt wel met 156 verschillende zoekwoorden in de Google zoekresultaten. Een aantal daarvan zijn:

  • Makkelijke carnavalsoutfit vrouw;
  • Warme carnavalskleding;
  • Carnavalskleding maat 54 dames.

Je ziet het: veel long tail zoekwoorden met weinig zoekers zorgen er uiteindelijk toch voor dat je toch aardig wat potentiële klanten bereikt. Bovendien is de kans groter dat ze daadwerkelijk naar je website klikken en op je aanbod ingaan omdat je de zoekvraag beter beantwoordt.

De onderstaande afbeelding van Semrush onderstreept het ook nog eens: met long tail zoekwoorden bereik je weliswaar minder mensen (je hebt dan wel een veel grotere kans op een mooie positie in de Google zoekresultaten),  maar de mensen die je bereikt zijn veel eerder geneigd om klant bij je te worden. Daar kan geen short tail zoektwoord tegenop.

Long tail zoekwoord

Zo vind je die long tail zoekwoorden

Nu lijkt het natuurlijk een hele kunst om te achterhalen wat jouw ideale klant precies in die Google zoekbalk tikt, maar ook dat is uiteindelijk een stuk makkelijker dan je zou denken. Google geeft zelf namelijk al heel veel weg.

Als je langzaam je centrale zoekwoord in de zoekbalk tikt, geeft Google al een paar belangrijke suggesties weg:

Maar ook onderaan de eerste pagina met zoekresultaten laat Google gerelateerde zoekopdrachten zien:

Er is alleen iets wat Google je niet laat zien, en dat zijn de daadwerkelijke zoekvolumes en concurrentie van andere websites. Geen nood, we hebben daar bij het Online Marketing Huis alle tools en ervaring voor om dat precies voor je op een rijtje te zetten.

Met een los zoektermenonderzoek krijg je van ons een lijst met middle – en long tail zoekwoorden waar jij je ideale klanten mee kunt bereiken. Neem gerust contact met ons om de mogelijkheden te bespreken!

Liselore

Liselore

Levensgenieter, boekenwurm en enthousiast fan van bitterballen. Staat te trappelen om er met adviezen, onderzoeken en teksten voor te zorgen dat jouw website meer bezoekers en klanten gaat trekken.

Geplaatst in

Laat een reactie achter