De Google Core Updates van juni (en juli) 2021

Google core updates juni en juli 2021

Ik hoor je denken: ‘een artikel over de nieuwste Google Core Updates van juni in 2021? Dat is saai en oninteressant, ik heb geen zin om dat te lezen’. Toch wil ik je uitdagen om dit artikel eens even onder de loep te nemen. Ik garandeer je namelijk dat het je gaat helpen om met jouw website hoger in de Google resultaten te komen. Wedden we om een gratis scan van het Online Marketing Huis dat je er veel aan gaat hebben?

Wat moet ik met al die Google updates?

Als je niet dagelijks – of wekelijks – met SEO en posities in de zoekresultaten bezig bent, kan ik me voorstellen dat je je schouders ophaalt als SEO specialisten roeptoeteren dat er nieuwe Google Core Updates uitkomen.

Ik moet bekennen dat ik als SEO specialist ook niet voor iedere melding over een update warmloop. Laat staan dat ik er vervolgens ook nog eens een heel artikel aan ga wijden. Maar dit keer maak ik een uitzondering. Niet omdat dit hele bijzondere of ontzettend ingrijpende Google Core Updates zijn, maar omdat dit het ideale moment is om eens even uitgebreid uit te leggen waar het bij Google om draait. En omdat het samenvat waar Google al een paar jaar mee bezig is.

Google Update nummer 8.792.753

Je merkt er in principe weinig van, maar Google verbetert het algoritme minstens een paar keer per week. Soms zelfs meerdere keren per dag. Dat is allemaal niet zo spannend, die updates zijn nauwelijks het vermelden waard. Maar goed, die updates zijn er wel voor een reden.

Google heeft namelijk een doel. Ze willen de gebruikers van Google zo goed mogelijke zoekresultaten voorschotelen. Of beter gezegd: ze willen de beste antwoorden op zoekvragen geven. Want dat is wat je doet als je Google gebruikt, je stelt een zoekvraag. En ben je dan vervolgens blij met de service van Google als de zoekresultaten die je aan de hand van jouw zoekvraag krijgt geen goed antwoord geven? Nee. Daarom sleutelt Google dus aan de lopende band aan het algoritme, om veeleisende gebruikers tevreden te houden.

Google verbetert het algoritme voor de zoekresultaten dus ontzettend vaak, maar zogenaamde Google Core Updates zijn een ander verhaal. Die zijn omvangrijker en een stuk zeldzamer, die kunnen er ook voor zorgen dat jouw website in de zoekresultaten gaat stijgen of juist zakken.

Ook interessant om te lezen: SEO voor kleine bedrijven 

Google wil goede zoekresultaten laten zien

Nu zijn die Core Updates niet in het leven geroepen om de zoekresultaten af en toe eens lekker op te frissen. Het zal Google een worst zijn welke websites er bij bepaalde zoektermen op positie 1, 2 of 3 staan. Google wil alleen maar goede zoekresultaten laten zien. En met name door die Core Updates wordt Google voor gebruikers steeds een beetje beter.

Zo was het in het verleden bijvoorbeeld normaal dat je met een tekst zoals deze heel hoog in de Google zoekresultaten voor ‘op maat gemaakte humidors voor sigaren’ kwam te staan:

“We verkopen op maat gemaakte humidors voor sigaren. Onze op maat gemaakte humidors voor sigaren zijn handgemaakt. Als u graag een op maat gemaakte humidor voor sigaren wilt kopen, neemt u contact op met onze specialisten op het gebied van op maat gemaakte humidors voor sigaren via custom.cigar.humidors@example.com. “

In 2011 kwam Google met de Panda Update hiermee kwamen dat soort tenenkrommende teksten niet meer in de hoogste regionen van de zoekresultaten. Uiteindelijk kwam je ze helemaal niet meer tegen, want Google had ook wel door dat geen enkele websitebezoeker op zo’n zoekresultaat zat te wachten.

De reden van de Google Core Updates van juni 2021

Ben je er nog? Mooi. Ik nader namelijk de clou van mijn verhaal. Google wil gebruikers dus goede antwoorden op zoekvragen voorschotelen. Niet zomaar antwoorden in de vorm van teksten op websites waar dezelfde woorden uit de vraag in terugkomen, maar waardevolle en informatieve content.

Google is al jaren Updates aan het uitrollen waarbij de kwaliteit van content steeds zwaarder weegt, en ook de nieuwe Google Core Updates van juni en juli 2021 scherpen dit nog verder aan.

Dit wil zeggen dat je echt niet meer hoeft te verwachten dat je een hoge positie in de zoekresultaten krijgt als je bijna gedachteloos in een half uurtje een blogartikeltje tikt omdat het nu eenmaal weer tijd is om iets te publiceren. Je zult echt met wat beters moeten komen.

Dit houdt deze nieuwe update allemaal in

Maar goed, het is tijd om concreet te worden. Bij de nieuwe Google Core Updates die in juni en juli van 2021 worden uitgerold, wordt er op het volgende gelet:

  • Het moet originele content zijn en dus niet gekopieerd of overduidelijk gebaseerd op de content van een andere website.
  • De content moet toegevoegde waarde hebben ten opzichte van andere content in de zoekresultaten.
  • De kop en/ of paginatitel moeten een beschrijvende, nuttige samenvatting van de content hebben.
  • Deze kop en/ of paginatitel mogen niet overdreven of schokkend zijn (clickbait).
  • Pagina’s die zulke goede, waardevolle content bevatten dat ze naar alle waarschijnlijkheid bij bladwijzers worden opgeslagen of via social media worden gedeeld, hebben een streepje voor.
  • Er morgen geen feitelijke fouten die makkelijk te verifiëren zijn in de content staan.
  • Er mogen geen spelfouten (of in ieder geval niet veel) in de teksten staan, het mag ook niet slordig of haastig geschreven overkomen.
  • Er mag geen overdreven aantal advertenties op de pagina staan, laat staan advertenties die niets met de inhoud van de content te maken hebben.
  • Het hoofddoel van de pagina moet aan de interesses van de bezoekers voldoen, het mag niet om het goed scoren in de zoekresultaten gaan.

Ook interessant om te lezen: Dit zijn de 5 beste gratis SEO tools

Wat wil dit nu allemaal zeggen?

Als je met jouw website hoog in de Google zoekresultaten wil eindigen, zul je naar de pijpen van Google moeten dansen. Maar aangezien zij vooral jouw eigen doelgroep vertegenwoordigen, is daar helemaal niets negatiefs aan te ontdekken.

Bedenk dus goed wat de interesses en zoekvragen van jouw doelgroep zijn en zet dat centraal als je de teksten voor je website of een nieuw blogartikel schrijft. En als je aan het schrijven bent, zorg er dan voor dat je echt toegevoegde waarde levert.

Niemand zit te wachten op een webpagina die  hetzelfde zegt als tientallen concurrenten. Niemand loopt warm voor een blogartikel dat voor de hand liggende tips geeft.

Zo lever je toegevoegde waarde in je content

Nu kan ik me voorstellen dat je inmiddels met je handen in het haar zit en denkt dat het door deze nieuwe Google Core Updates onmogelijk is om een leuke plek in de Google zoekresultaten te krijgen. Maar dat is echt niet nodig.

Ten eerste moet je niet bang zijn om teveel kennis te delen. Door meer prijs te geven over datgene wat je weet en kunt, onderscheid je je van concurrenten die daar veel voorzichtiger mee zijn. Hiermee lever je betere content en word je eerder als expert gezien.

Daarnaast is het belangrijk om eens de tijd te nemen voor het schrijven van je teksten en echt uit te pakken. Als de zoekresultaten vol met blogartikelen en pagina’s van niet meer dan 400 woorden staan, schrijf dan een langere tekst van 1000 woorden.

Het is hierbij natuurlijk wel belangrijk dat er geen overduidelijke opvullertjes instaan, het moet allemaal even waardevol zijn. Dat klinkt moeilijk, maar geloof me: oefening baart kunst. Ook jij kunt dit!

Ga voor de gratis online marketing scan

Heb je alles gelezen? Dan snap je niet alleen waarom dit een heel uitgebreid artikel is, je bent ook de winnaar van een gratis online marketing scan. Hierin wordt ook de SEO van je website bekeken en krijg je een paar goede tips om ervoor te zorgen dat de Google Core Updates van juni en juli 2021 in jouw voordeel gaan werken.

Claim jouw gratis scan

 

Liselore

Liselore

Levensgenieter, boekenwurm en enthousiast fan van bitterballen. Staat te trappelen om er met adviezen, onderzoeken en teksten voor te zorgen dat jouw website meer bezoekers en klanten gaat trekken.

Geplaatst in , ,

Laat een reactie achter