Daarom staat je concurrentie op pagina 1 van de zoekresultaten (en jij niet)

Pagina 1 van de zoekresultaten

Het frustreert iedere keer weer een beetje meer. Telkens als je in Google op de woorden zoekt waar je zelf goed op gevonden wil worden, staan de websites van je directe concurrenten zich op pagina 1 van de zoekresultaten te verdringen. Jouw eigen website bungelt ergens onderaan de vijfde pagina van de zoekresultaten. Of een andere willekeurige plek waar je net zo goed een lijk kunt verstoppen omdat niemand daar ooit kijkt.

Daar kun je lang over gaan zitten kniezen, maar je kunt ook gewoon dit artikel lezen. Dan weet je waarom dat zo is en hoe je daar verandering in kunt brengen.

Inhoudsopgave:
Vol verwachting naar pagina 1 van de zoekresultaten
Het draait allemaal om domein autoriteit
Laat je domein autoriteit stijgen
Zo kom jij op pagina 1 van de zoekresultaten

Vol verwachting naar pagina 1 van de zoekresultaten

Stel: jij bent net als zelfstandig business coach begonnen. Jouw grote voorbeelden zijn Lisette Tol, Tonny Loorbach en Maartje Koppen, vooral omdat dit de namen zijn die je overal tegenkomt. Met name op pagina 1 van de zoekresultaten.

Nu ben jij minstens net zo’n goede business coach als zij, dus jij verdient ook een opvallende plek in de Google zoekresultaten. Je besluit dat je ook op de zoekterm ‘business coach’ gevonden wil worden, want dit is wel zo voor de hand liggend. Je schrijft een knaller van een SEO tekst met deze zoekterm en publiceert vol verwachting je nieuwe webpagina.

En vervolgens gebeurt er helemaal niets.

Na een paar weken vind je jouw pagina ergens op pagina 8 van de zoekresultaten. Wat is er nu mis gegaan?

Het draait allemaal om domein autoriteit

Laat ik beginnen met het goede nieuws: je hebt helemaal niets verkeerd gedaan. Je hebt alleen geen rekening gehouden met de domein autoriteit van je concurrentie.

Domein autoriteit is een geheim labeltje dat iedere domeinnaam heeft. Het is een getal tussen de 1 en de 100 en hoe hoger dat getal is, hoe hoger de domein autoriteit van een website is. Nu klinkt dat allemaal niet zo heel boeiend, maar het wordt wel interessant als ik je vertel dat die domein autoriteit voor Google een hele belangrijke factor is bij het bepalen van de volgorde van zoekresultaten.

Jij bent net met je gloednieuwe website begonnen, dus je hebt een domein autoriteit van 1. De websites van Lisette Tol, Tonny Loorbach en Maartje Koppen hebben een domein autoriteit 12, 19 en 10.

En daarom staat je concurrentie dus op de eerste pagina van de zoekresultaten, en jij niet. Wil je zelf ook domein autoriteiten kunnen bekijken? Download dan de gratis MozBar.

Laat je domein autoriteit stijgen

Nu is er geen reden om bij de pakken neer te gaan zitten, want je kunt jouw domein autoriteit gewoon laten groeien. En dat doe je door zogenaamde backlinks van andere websites te krijgen. Iedere keer als een andere website een link naar jouw eigen website plaatst, groeit jouw domein autoriteit. En hoe hoger de domein autoriteit van de website is die de link plaatst, hoe harder jouw eigen domein autoriteit stijgt.

Google ziet iedere backlink van een andere website als een ‘like’ voor jouw content. Hoe meer likes je hebt, hoe hoger je domein autoriteit is. En hoe hoger je in de zoekresultaten komt te staan.

Je zult er dus als eerste voor moeten zorgen dat je goede content op je website hebt staan. Content waar jouw ideale klant echt wat heeft. Als dat niet zo is, is er geen enkele reden voor websites om naar jouw webpagina’s te gaan linken.

De makkelijkste manier om backlinks te verzamelen is door te gaan bloggen. Geef in je blogartikelen antwoord op vragen waar jouw doelgroep mee zit en geef lekker veel tips. Deel vervolgens het blogartikel lekker vaak op social media, dan is de kans het grootste dat je wordt opgemerkt en backlinks krijgt.

Zo kom jij op pagina 1 van de zoekresultaten

Nu kun je er als een malle voor gaan zorgen dat jouw domein autoriteit gaat stijgen door links van andere websites te gaan regelen. Je kunt bijvoorbeeld je blogartikelen bij andere bedrijven onder de aandacht brengen, je aanmelden op verzamelsites zoals startpagina’s en gaan gastbloggen.

Het nadeel daarvan is alleen wel wel dat dit veel tijd kost en best lang duurt. Om van een domein autoriteit van 1 naar een domein autoriteit van 10 te groeien heb je al snel een half jaar nodig. En jij hebt nu klanten nodig.

Je kunt ook gewoon zoektermen kiezen waar veel minder concurrentie is. Er is namelijk niet zoiets als één enkele pagina met zoekresultaten voor business coaches. Jouw doelgroep heeft genoeg vragen en problemen om ook op andere termen te zoeken en daar kun jij gebruik van maken. Door voor minder voor de hand liggende zoektermen te gaan is jouw kans om op pagina 1 van de zoekresultaten te komen veel groter.

Kun je hulp gebruiken bij het kiezen van de beste zoektermen? Bij het Online Marketing Huis kun je ook terecht voor een los zoektermenonderzoek of een SEO strategie waarmee jij de concurrentie op pagina 1 van de zoekresultaten op termijn in het stof laat bijten.

Klik op de knop om meer te lezen over het zoektermenonderzoek of de SEO strategie.

Liselore

Liselore

Levensgenieter, boekenwurm en enthousiast fan van bitterballen. Staat te trappelen om er met adviezen, onderzoeken en teksten voor te zorgen dat jouw website meer bezoekers en klanten gaat trekken.

Geplaatst in ,

Laat een reactie achter