3 redenen om voor SEOPress in plaats van Yoast te kiezen

SEOPress

Als je een WordPress website hebt, dan is de kans groot dat je ook de Yoast SEO plug-in gebruikt. Met ruim 5 miljoen actieve installaties is Yoast met afstand de meest populaire plug-in om te controleren of je een goede SEO tekst hebt geschreven. Maar dat wil niet zeggen dat de populairste plug-in ook de beste is. Zo krijgt Rankmath langzaam maar zeker een steeds groter marktaandeel en is er sinds een paar jaar nog een nieuwe SEO plug-in om je webteksten te controleren: SEOPress.

Ik probeerde SEOPress een tijdje uit en kwam tot de conclusie dat deze relatief nieuwe SEO plug-in minstens net zo goed is als marktleider Yoast. Dat zou op zich kunnen zeggen dat dit geen valide reden is om dan maar over te stappen, daarom geef ik je 3 hele goede redenen om dat juist wel te gaan doen.

Inhoudsopgave:
Wat je nog wel even over SEO plug-ins moet weten
1. SEOPress geeft meer controle
2. SEOPress geeft meer inzicht
3. SEOPress is goedkoper
Nog wat extra redenen
Zo heb jij je SEO perfect op orde

Wat je nog wel even over SEO plug-ins moet weten

Het maakt in principe niet uit of je nu Yoast, Rankmath of SEOPress gebruikt, geen enkele SEO plug-in geeft je een garantie op een betere plek in de Google zoekresultaten. Een SEO plug-in is bedoeld om te controleren of Google je content kan begrijpen zodat je een kans op een plek in de zoekresultaten maakt.

Om echt op de eerste pagina van de Google zoekresultaten te komen en echt veel potentiële klanten met je website te trekken heb je meer nodig dan alleen een SEO plug-in. Denk daarbij aan een zoektermenonderzoek, een SEO strategie en eventuele linkbuilding.

Kun je wat hulp op dat gebied gebruiken? Neem dan gerust contact met ons op voor advies.

1. SEOPress geeft meer controle

Als je zelf niet heel technisch bent zul je je er vast regelmatig aan ergeren dat je voor aanpassingen die de SEO van je website ten goede komen als snel de hulp van een developer nodig hebt. Het valt nu eenmaal niet mee om zelf iets als standaard onderdelen uit je URL (zoals bijvoorbeeld /category/) te slopen.

Bij SEOPress wordt dat een stuk makkelijker, je hoeft alleen maar even goed te kijken welk vinkje je aan of uit moet zetten. 

De andere opties die je in SEOPress helemaal zelf kunt regelen zijn onder andere:

  • Automatische alt-tags bij afbeeldingen instellen;
  • De laatste / voor meta’s uitschakelen;
  • ?replytocom link verwijderen;
  • WordPress generator meta tag;
  • URL van de auteur verwijderen;
  • Voorkomen dat zoekmachines URL’s uit reacties volgen;
  • RSD metatag uit de broncode verwijderen;
  • Google site verificatie;
  • Pinterest site verificatie.

Je kunt zelfs gewoon met een klik op een button XML sitemaps en HTML sitemaps genereren!

Ook interessant om te lezen: Daarom staat je concurrentie op pagina 1 van de zoekresultaten (en jij niet)

2. SEOPress geeft meer inzicht

In de gratis versie van SEOPress kun je ook Google Analystics, Matomo cloud, Google Tag Manager en Google Ads integreren. Hierdoor heb je al deze tools overzichtelijk op één plek.

Deze reden alleen al is een grote pré, zeker als je meerdere websites hebt. Door deze tools met SEOPress aan de website te koppelen bespaar je jezelf namelijk heel veel gedoe met meerdere Google Analytics accounts, meerdere Google Tag Managers en meerdere Google Ads accounts.

Die integratie is ook nog eens heel makkelijk, zoals je in het onderstaande filmpje kunt zien:

3. SEOPress is goedkoper

Net zoals dat bij de Yoast plug-in zo is, heb je bij SEOPress een gratis versie en een betaalde versie. Het is alleen wel zo dat je in de gratis versie van SEOPress meer mogelijkheden hebt en dat de betaalde versie ook nog eens een stuk goedkoper is.

De betaalde versie van SEOPress is € 39,- per jaar en die versie kun je vervolgens op een ongelimiteerd aantal websites toepassen. De betaalde versie van Yoast kost € 79,- per jaar. Als je meerdere websites hebt, moet je dit per website aftikken.

Daar komt dan nog eens bij dat je bij de betaalde versie van Yoast ook een aantal extra betaalde plug-ins nodig hebt:

  • Video SEO for WordPress (€ 69,- per site, per jaar)
  • Local SEO for WordPress (€ 69,- per site, per jaar)
  • News SEO for WordPress (€ 69,- per site, per jaar)
  • Yoast WooCommerce SEO (€ 49,- per site, per jaar)

Hiermee komt het jaarlijkse totaalplaatje voor de betaalde versie van Yoast op € 335,- en dat is exclusief BTW.

Nog wat extra redenen

Twijfel je nog of SEOPress wel echt iets voor jou is? Dan geef ik je nog een paar extra redenen om over te stappen:

  • Het is in SEOPress veel makkelijker om Structured Data aan een SEO tekst toe te voegen dan in Yoast;
  • Ben je heel erg aan die groene bolletjes gehecht? Geen paniek, die heeft SEOPress ook;
  • In de betaalde versie van SEOPress kun met Google Page Speed ook de snelheid van je website controleren;
  • In de betaalde versie van SEOPress heb je ook toegang tot Google suggestions, hiermee kun je nog makkelijker extra zoektermen in je teksten verwerken;
  • In de betaalde versie van SEOPress kun je met de SEOPress BOT makkelijk op kapotte links zoeken;
  • Als je van Yoast naar SEOPress overstapt kun je heel makkelijk alle data uit Yoast importeren.

Zo heb jij je SEO perfect op orde

Zoals ik in het begin van dit artikel al vertelde: onder aan de streep maakt het niet uit of je nu Yoast, Rankmath of SEOPress gebruikt. De ene plug-in is misschien wat makkelijker, uitgebreider of goedkoper, maar uiteindelijk heb je een goede SEO strategie nodig om ervoor te zorgen dat jouw website een serieus aantal potentiële klanten trekt.

En daar kunnen we je bij het Online Marketing Huis heel laagdrempelig mee helpen. Wil je weten hoe jij de SEO van je website perfect op orde krijgt? Neem dan vrijblijvend contact met ons op of vraag een gratis online marketing scan aan. Dan weet je meteen hoe het op dit moment met je vindbaarheid gesteld is en wat er nodig is om dat te verbeteren.

Liselore

Liselore

Levensgenieter, boekenwurm en enthousiast fan van bitterballen. Staat te trappelen om er met adviezen, onderzoeken en teksten voor te zorgen dat jouw website meer bezoekers en klanten gaat trekken.

Geplaatst in

Laat een reactie achter