Zo bepaal je de positionering van jouw onderneming

Positionering

Je bent al een tijdje leuk aan het ondernemen, je hebt klanten en je speelt wat met social media. Maar je wilt meer! Het is nu tijd voor een volgende stap: je onderneming serieus gaan neerzetten en als expert gezien worden in jouw vakgebied. Je kunt dan het beste beginnen om de positionering van je onderneming te bepalen en deze stevig in de markt neer te gaan zetten. In dit artikel vertel ik je hoe je dat het beste doet.

Inhoudsopgave:
Wat is positionering nu eigenlijk?
Voorbeelden van ondernemingen met een ijzersterke positionering
Daarom is jouw eigen positionering zo belangrijk
Er is geen ruimte voor bescheidenheid
Het voordeel van een frisse blik

Wat is positionering nu eigenlijk?

Je wilt je ideale klant zo goed mogelijk helpen. Het is daarom van belang om duidelijk aan te geven wat je komt brengen. Wat kan je voor hen betekenen? Welk probleem los jij op?

Positionering gaat over helderheid. Hoe duidelijker jij aan de wereld kunt vertellen wie je bent, wat je doet en voor wie je er bent, des te sneller kun jij je markpositie en marktwaarde vergroten omdat je de juiste mensen gaat aantrekken. Koppel hier een emotie aan en je wordt al snel overal herkend.

Antwoord geven op de vraag waarom zij voor jou moeten kiezen is ook cruciaal. Wat maakt jouw onderneming en het werken met jou bijzonder? Wat doe jij anders? Deze informatie vormt de basis van jouw (nieuwe) marketingstrategie. Het geeft een merkbelofte weer.

De volgende stap is om in kaart te gaan brengen waar je dit wilt gaan delen. Natuurlijk op je website, maar ook social media kanalen zijn interessant om in te zetten. En heb je wel een nagedacht over e-mailmarketing?

Voorbeelden van ondernemingen met een ijzersterke positionering

Om je meer inzicht te geven in wat positionering voor jouw onderneming kan doen, zal ik hieronder een aantal voorbeelden geven. Ze zijn ijzersterk, hebben weinig woorden nodig en het is meteen duidelijk wat ze bieden. Ook is er een sterke herkenbare emotie aan verbonden.

Onderneming: Veritas advies
Boodschap: ondernemen vanuit rust en vertrouwen
Emotie(s): laagdrempelig, betrouwbaar en informeel

Vooral de hashtag #juristopsneakers is perfect gekozen!

Onderneming: SocialBeards
Boodschap: meer klanten in je stoel met strakke tattooshop marketing
Emotie(s): marktkennis, herkenbaarheid, stoere mannen met baarden

Hallo, naadloos aansluitende niche!

Onderneming: Meetings in the Sun
Boodschap: maak je dromen waar
Emotie(s): meer vrijheid, meer balans, meer succes

Probeer maar eens om niet als een baksteen voor deze look & feel te vallen!

Daarom is jouw eigen positionering zo belangrijk

De positionering van jouw bedrijf is essentieel, het vormt de basis van al je externe communicatie. Het is datgene wat jouw websitebezoekers, volgers en de buren van een vage kennis over de streep trekt om jou in te huren of met jou samen te werken.

Investeren in het goed neer zetten van jouw positionering, daar heb je jaren plezier van. Het maakt je herkenbaar en betrouwbaar. Want je wilt natuurlijk een succesvolle lange termijn business neerzetten.

Er is geen ruimte voor bescheidenheid

Pak jouw podium! Er is geen ruimte om je klein te houden. Ga meteen staan voor wie je bent en wat je echt wilt zeggen. Houd je niet in.

Ik zie het nog veel te veel. Het is onmogelijk om een goede positionering vanuit bescheidenheid, twijfels en onzekerheid neer te zetten. Alle mensen die goed zijn in hun vakgebied, zoals jij, zitten ook online, zijn ook in de markt aanwezig. Met bescheidenheid verkoop je jezelf niet meer.

Durf ‘bold statements’ te maken. Stop met voorzichtig te zijn. Als jij het niet krachtig neerzet, voelt jouw klant het niet. En zij willen dat jij weet wat goed is voor hen. Er zijn vast beloftes die je echt kunt maken. Own deze en deel ze in je content.

Ga staan voor wie je bent en wat je te bieden hebt!

Het voordeel van een frisse blik

Het is best spannend om de positionering van je bedrijf te bepalen, zeker omdat het moeilijk is te zien wat jouw onderneming bijzonder maakt. Een frisse blik kan je een heel stuk verder brengen.

Neem gerust contact met ons op om een keer te sparren, want wij zien al snel waar jij te bescheiden over doet! Wij zien waar jouw unieke stukken liggen en hoe je dit kunt vertalen in de marketingstrategie van jouw bedrijf.

Saskia

Saskia

Liefhebber van natuur en aardse spiritualiteit die het heerlijk vind om in de klantreis van bedrijven te duiken en daardoor strategisch de mogelijkheden omhoog haalt. Ziet altijd kansen.

Geplaatst in

Laat een reactie achter