Goede en pakkende verkoopteksten voor een online training

Verkoopteksten

Het duidelijk en treffend omschrijven van de inhoud van een online training is erg belangrijk. De juiste doelgroep moet over de streep getrokken worden met argumenten en de juiste verkoop-aanpak. Het is dus van belang om te bepalen wie de doelgroep is, wat de behoeften, ‘pijn’ en verlangens van deze doelgroep zijn en wat ze zullen bereiken met de training. Schrijf je vervolgens je verkoopteksten voor de online training rondom de antwoorden hierop, dan zul je precies die mensen aantrekken die passen bij de online training. Hoe pak je dit aan?

4 tips voor het schrijven van de juiste verkoopteksten voor een online training

De training is geschreven en staat klaar om te worden gevolgd. Nu is het moment aangebroken om de juiste doelgroep ervan te overtuigen dat dit de training is die bij hen past. Je moet de training gaan verkopen. Schrijf de verkoopteksten aan de hand van deze vier tips:

  • Schrijf niets wat je zelf niet zou lezen
  • Kies een specifieke doelgroep
  • Beschrijf eerst de voordelen, dan pas de onderdelen
  • Weerleg twijfels met passende oplossingen ervoor

Kies voor een duidelijke en passende omschrijving van de online training

Denk aan de doelgroep waarop de training is gericht en schrijf zo dat de tekst bij hen past. Blijf vooral weg van superlatieven en clickbait teksten met hoofdletters en uitroeptekens. De online training die verkocht wordt is serieus en je wilt dat deze gevolgd wordt door mensen die bij het onderwerp passen en er echt bij gebaat zullen zijn.

  • Gebruik geen vage, typische tell-sell woorden zoals geweldig, fantastisch of super.
  • Haal alle uitroepteksten weg. Plaats er maximaal 1 of 2 terug als het echt iets toevoegt.
  • Haal alle trainersjargon eruit. Laat jargon van de doelgroep staan.
  • Zorg voor een unieke tekst die niet lijkt op teksten van concurrerende trainingen. Blijf weg bij standaard statements en uitwisselbare lege teksten.
  • Beschrijf de voordelen voor de doelgroep. Laat de tekst niet over jouw of jouw bureau gaan.

Kies een duidelijke doelgroep voor de online training

Zorg dat je een heel specifieke doelgroep kiest voor de online training. Een specifieke doelgroep vergroot de kansen op deelname en zorgt ervoor dat je eindigt met tevreden ambassadeurs die echt passen bij de online training. Schrijf de verkoopteksten vervolgens specifiek op deze doelgroep zodat je ze precies raakt bij de voordelen die voor hen gelden.

Er zijn een paar methodes om je doelgroep te versmallen:

  • Budget; wie kunnen zich de training veroorloven en zullen bereid zijn de investering te doen?
  • Betrokkenheid; wat is de mate van begeleiding die past bij jou en bij de training? Zoek je een doelgroep waarbij je nauw betrokken bent of een doelgroep die zelfstandig jouw training volgt?
  • Niveau; is het een training voor starters of voor gevorderden, misschien zelfs professionals?
  • Demografische factoren; Bij welke leeftijd, geslacht, beroepsgroep etc. past jouw training?

Focus op de voordelen van de online training, niet op de onderdelen

Een potentiële trainee is geïnteresseerd in wat de training hen gaat brengen. Een hoger niveau, promotiemogelijkheden, nieuwe inzichten, minder stress of beter slapen, een certificaat, een betere onderhandelingspositie, een mooier curriculum vitae? Beschrijf dit. Denk na over de pain en de gain van je potentiële doelgroep. Waar worstelen ze mee, wat zijn grote voordelen voor ze na het afronden van de training?

De speciale onderdelen van de training of de gehele online leeromgeving, zoals video’s, samenvattingen, quizzen etc. zijn absoluut van belang, maar zijn meer een afsluitende alinea in je tekst. Focus eerst op de winst voor je doelgroep.

Weerleg eventuele twijfels van je doelgroep met oplossingen

Elke doelgroep heeft natuurlijk twijfels. Kiezen is voor veel mensen moeilijk. Door de vaak hevige concurrentie, een soms behoorlijk te investeren bedrag en allerlei andere twijfels die mensen ervan weerhouden om keuzes te maken. Beschrijf de twijfels en neem ze daarna met oplossingen weg.

Werkende vrouwen die ook moeder zijn bijvoorbeeld, die twijfelen of ze dit zichzelf mogen gunnen. Beschrijf aan hen de voordelen die de training geeft, zoals de investering in een betere werk- en privébalans. Professionals die twijfelen of de inhoud past hun niveau. Geef ze een preview van enkele hoofdstukken.

Denk ook aan de volgende mogelijkheden om de twijfel om te zetten in een besluit:

  • Geld terug garantie gedurende een proefperiode of tot een x-aantal hoofdstukken
  • Een telefonische vrijblijvende kennismaking
  • Een gratis mini-training
  • Reviews van eerdere trainees

Zorg met pakkende en sterke verkoopteksten voor meer verkoop

Met het afronden en inrichten van de training is het werk nog niet gedaan. Een training moet verkocht worden. Steek net zoveel energie en passie in het verkopen van de training als in het maken ervan. Met sterke, pakkende, eerlijke en goede teksten zal het aantal verkochte trainingen zeker hoger zijn. Gebruik bovenstaande tips en maak een ijzersterke verkooptekst voor elke online training. Hulp nodig? Neem contact op voor de mogelijkheden.

Saskia

Saskia

Liefhebber van natuur en aardse spiritualiteit die het heerlijk vind om in de klantreis van bedrijven te duiken en daardoor strategisch de mogelijkheden omhoog haalt. Ziet altijd kansen.

Laat een reactie achter