Dit zet je in je bio op Instagram

Bio op Instagram

Steeds meer ondernemers zetten Instagram in voor hun business. En dat is een heel goed idee! Instagram is namelijk een ideaal social media kanaal om leads te krijgen en om te netwerken. Je bio op Instagram is een belangrijke eerste stap bij datgene waar de hedendaagse marketing om draait: de totstandkoming van toffe samenwerkingen en het opbouwen van relaties met je ideale klanten. Let dus vooral heel goed op wat je in die bio zet!

Inhoudsopgave:
Wat valt er eigenlijk onder die bio op Instagram?
Dit zet je wel in je bio
Dit zet je niet in je bio
Meer klanten uit social media? Zo pak je dat aan
Geef wat meer aandacht aan je bio op Instagram

Wat valt er eigenlijk onder die bio op Instagram?

Bio is de afkorting van biografie. In de bio op Instagram kan je alleen niet heel veel informatie kwijt, dus is het slim om deze zo goed mogelijk in te richten. Zie het als een korte pitch waar je jezelf en jouw business kort maar krachtig voorstelt. Dit zorgt ervoor dat mensen je interessant genoeg vinden om je te gaan volgen.

De bio bestaat uit je profielnaam, je gebruikersnaam en het stukje tekst dat je onder “Profiel bewerken” kunt invullen. Je hebt weinig ruimte, dus zorg ervoor dat hier geen dubbele informatie staat.

Dit zet je wel in je bio

Je wilt dat jouw Instagram kanaal groeit. Het is daarbij de bedoeling dat de juiste mensen je gaan volgen en dat zij actief betrokken zijn bij je kanaal. De informatie die in je bio staat is een eerste kennismaking met jou en je business. Je wilt hier zo dus duidelijk mogelijk zijn.

Laat weten wie je bent, voor wie je er bent, welk probleem je oplost en wat het resultaat van die oplossing is. Bijvoorbeeld: Ik help drukke moeders die overlopen naar meer rust en structuur. Zodat zij elke dag momenten voor zichzelf kunnen inplannen.

Je legt hierbij de nadruk op het probleem, het resultaat én voor wie het is.

Ook is je bio op Instagram een goede plek om je gratis weggever aan te kondigen.

Dit zet je niet in je bio

Andere specialisten uit jouw vakgebied zitten ook op Instagram. Door de situatie in de wereld zijn er veel meer mensen online gaan werken en ook zij bereiken hun klanten via social media. Het is dus belangrijk om op te vallen ten opzichte van je concurrenten en dat doe je door je marketing in te richten op het opbouwen van echte relaties.

Richt je dus niet alleen op je aanbod, maar focus vooral op herkenning. Benoem de problemen van jouw ideale klant en geef hen tips waar ze echt iets mee kunnen. Ga voor verbinding, ga het gesprek aan met je volgers. Het is dus prima om jezelf in je bio op Instagram te pitchen, maar begin hier nog niet over je aanbod. Laat dat zo nu en dan in je posts en stories voorbij komen, verder kunnen mensen je aanbod opzoeken via de link naar je website.

Een andere gemist kans is als je profielnaam en gebruikersnaam hetzelfde zijn, dat is zonde van de beperkte ruimte in je bio. Je gebruikersnaam kan jouw eigen naam zijn of de naam van je business. Maar laat je profielnaam dan gaan over wat je doet. Bijvoorbeeld: groei coach, holistisch coach, marketingbrein of NLP trainer. Je mag hier best iets speels van maken zolang de lezer maar in één oogopslag snapt wie je bent en wat je doet.

Ook interessant om te lezen: 10 tips om meer volgers op Instagram te krijgen

Meer klanten uit social media? Zo pak je dat aan

Het is heel leuk om social media kanalen voor je business in te zetten, maar je wilt er natuurlijk wel resultaten uithalen. Anders is het zonde van je tijd.

Je wilt dat je kanaal groeit, dat er meer betrokkenheid is en dan mensen daadwerkelijk klant bij je worden. En daar kan het Online Marketing Huis je mee helpen!De komende 2 maanden organiseren wij gave en laagdrempelige kickstart workshops tijdens onze “Kom in Actie” weken. Als je interesse hebt om niet alleen je bio op Instagram, maar je hele kanaal in 2022 flink te laten groeien zijn de volgende workshops voor jou interessant:

  • Consistent zichtbaar zijn op 7 december of 18 januari;
  • Social media templates maken met Canva op 14 december of 25 januari;
  • Trek je social media strategie strak op 14 december.

Wil je juist meer bezoekers naar je website trekken? Dan is deze workshop erg geschikt:

Makkelijker en sneller een blogartikel schrijven op 6 december of 10 januari.

Geef wat meer aandacht aan je bio op Instagram

Je bio op Instagram is een korte en krachtige pitch waarbij je direct wil opvallen en duidelijke informatie wil geven. Schenk hier aandacht aan en zie het als een belangrijk onderdeel van je social media strategie. Bedenk ook dat die tekst in je bio niet meteen in cement wordt gegoten, je kunt er net zo lang mee spelen totdat je helemaal tevreden bent.

Kun je wat extra hulp gebruiken? Dan staan wij voor je klaar om je te helpen!

Saskia

Saskia

Liefhebber van natuur en aardse spiritualiteit die het heerlijk vind om in de klantreis van bedrijven te duiken en daardoor strategisch de mogelijkheden omhoog haalt. Ziet altijd kansen.

Geplaatst in ,

Laat een reactie achter