Ondernemen als generator

Ondernemen als generator

Het is een aardige klus om je te verdiepen in je eigen human design. Het loont alleen wel de moeite, want als je volgens jouw eigen blauwdruk gaat leven zul je al snel merken dat dit veel vruchten afwerpt. Ben jij te weten gekomen dat je een generator bent en wil je nu volgens jouw human design gaan ondernemen? Dan vind je in dit artikel een mooi startpunt om jouw bedrijf een flinke boost te geven.

Inhoudsopgave:
De kracht van een generator
De strategie voor een generator
Wat houdt dat nu eigenlijk in: wait to respond?
Voorbeelden van ondernemen als generator
De grootste valkuil voor een generator
Ondernemen als generator ‘to the max’

De kracht van een generator

Ik weet nog dat ik best teleurgesteld was toen ik erachter kwam dat ik een generator was. Het is namelijk niet echt bijzonder om een generator te zijn, 70% van de wereldbevolking is dat ook. Als manifestor of projector ben je wat zeldzamer en dat leek me een stuk interessanter. Reflectors komen zelfs helemaal niet vaak voor, dat had ik helemaal geweldig gevonden.

Maar goed, toen ik me eenmaal begon te verdiepen in de kenmerken van een generator was die teleurstelling vrij snel voorbij. Generators hebben namelijk een aanstekelijke energie en zijn gemaakt om te werken, bouwen en creëren. De algemene missie van een generator is om ergens waanzinnig goed in te worden. Om zich ergens in vast te bijten en pas los te laten als het perfect wordt beheerst.

Ik herkende me daar wel in. En het gegeven dat generators energetisch zaken aantrekken die hen verder helpen beviel me ook prima.

Maar goed, wat moet je verder met die informatie?

De strategie voor een generator

Als je eenmaal weet dat je een generator bent, is het zaak om volgens een strategie te gaan leven die goed bij jouw aangeboren talenten past. En om ook als een echte generator te gaan ondernemen. Op die manier zet je al jouw sterke punten in om echt vanuit rust en een vanzelfsprekende flow jouw bedrijf te kunnen runnen.

Voor generators is het het beste om te wachten tot er dingen op je pad komen, zodat jij daar op kunt reageren. In human design termen heet dat: ‘Wait to respond’. Als generator ben je namelijk niet gemaakt om zaken op te starten. Dit wil niet zeggen dat je dat niet kan, het houdt in dat jou dat niet natuurlijk afgaat en dat zoiets je meer energie kost dan als een manifestor dat zou doen.

Jouw kracht als generator ligt in het wachten op de juiste momenten, mensen en kansen die op je pad komen en om daar vervolgens op te reageren.

Ook interessant om te lezen: Ondernemen vanuit je human design

Wat houdt dat nu eigenlijk in: wait to respond?

Als generator trek je met jouw open aura constant van alles aan. Dat kunnen mensen zijn, maar ook kansen, mogelijkheden en afleidingen. Er komen aan de lopende band dingen op je pad en je kunt ervoor kiezen om daar op te reageren.

Dat reageren doe je door naar je onderbuikgevoel te luisteren en na te gaan of je voelt of dit iets is waar je energie van krijgt. En of je er echt enthousiast van wordt. Als het 100% goed voelt, dan ga je reageren. Bij twijfel reageer je niet.

Je gaat bij jouw strategie als ondernemende generator dus niet actief op zoek naar kansen of mogelijkheden om bijvoorbeeld te groeien. Je wacht actief. En dat doe je door gewoon je leven te leven en je bewust te zijn van datgene wat er om je heen gebeurt. Je stelt jezelf open voor toevalligheden en kijkt goed naar dat wat er op je pad komt.

Als er een moment komt om te reageren volg je je innerlijke kompas. Dat kan best lastig zijn, want we worden van kinds af aan geleerd om met je hoofd te beslissen. Dat je de voors en tegens moet afwegen en op basis daarvan moet redeneren of iets verstandig is of niet. Maar als je de strategie van jouw human design wil volgen, ga je dus voelen.

Voorbeelden van ondernemen als generator

Nu klinkt dit allemaal heel abstract, dus ga ik een poging doen om het wat concreter te maken. Stel, je bent een generator en je wilt volgens jouw strategie gaan ondernemen.

Je hebt de hele dag lekker gewerkt en zit ’s avonds op de bank wat door je tijdlijn van Instagram te scrollen. Je volgt daar ook een aantal business coaches en andere ondernemers. Sommige van hen heb je inmiddels al redelijk goed leren kennen, anderen komen maar af en toe met een post of wat stories voorbij. Je hebt eerder al hier en daar een masterclass of kort traject van een enkeling die je volgt afgenomen, maar tot nu toe heeft niemand je echt kunnen overtuigen dat zij je daadwerkelijk kunnen helpen met groeien.

Dan zie je dat je een nieuwe volger hebt. Je gaat het profiel bekijken en ziet dat zij ook een business coach is en bezig is om een nieuw traject te lanceren. Nu verschilt dat traject niet heel veel ten opzichte van de trajecten die andere business coaches bieden, maar ergens triggeren haar woorden en aanpak je wel. Je bent geïnteresseerd en kijkt verder op haar website.

Op basis van je innerlijke autoriteit kun je nu beslissen of je op haar aanbod wil reageren. De ene generator heeft er genoeg aan om even de ogen te sluiten, een hand op de buik te leggen en te voelen of er energie begint te stromen. Een ander heeft wat meer tijd nodig. Mijn eigen autoriteit (ik heb een 3/5 profiel) zorgt ervoor dat ik er liever eerst een nachtje over slaap. Als ik de volgende ochtend het aanbod nog een keer bekijk en nog steeds die kriebel voel, weet ik dat het een goed idee is om te reageren.

Wist je dat we ook een rebrandingstraject vanuit je human design hebben?

De grootste valkuil voor een generator

Als je een generator bent en doet wat je écht leuk vindt, heb je een oneindige bron van energie. Je laadt je innerlijke batterij op door goed te slapen en bent dan gewoon weer klaar om lekker te gaan werken.

Maar ja, je kunt natuurlijk niet alles leuk en geweldig vinden. Als ondernemende generator vind ik het zelf verschrikkelijk om met administratie bezig te zijn. En ook van het voeren van salesgesprekken wordt ik niet heel gelukkig. Laat mij maar gewoon met SEO en het schrijven van teksten bezig zijn, dan moet mijn hond me eraan herinneren dat het tijd is om even een pauze te nemen. Vooral SEO is de brandstof voor mijn ronkende motor.

In mijn geval zijn administratie en salesgesprekken zogenaamde ‘energielekken’. Ik heb er geen zin in en ga er echt al mijn uitstelgedrag tegenaan gooien. Daar gaat mijn motor dus van haperen.

Om die reden heb ik mijn administratie dus ook zoveel mogelijk uitbesteedt. Maar als ondernemer is het onmogelijk om salesgesprekken uit te bannen. Daarom heb ik er met mijn eigen marketing in ieder geval voor gezorgd dat ik grotendeels de mensen aantrek die echt bij me passen. Zo hoef ik geen tijd te verspillen aan kansloze gesprekken en is er vaak ook al snel een klik.

Jouw grootste valkuil als ondernemende generator is dus dat je jouw eigen motor door een of meerdere energielekken laat haperen. Blijf daarom continue voelen of je nog steeds doet waar je echt blij van wordt. Zijn er onderdelen waar je chagrijnig van wordt? Besteed dat dan uit of zorg ervoor dat je het op een manier kunt doen zodat het je niet volledig leeg trekt.

Geniet van datgene wat je doet en delegeer de taken die je alleen maar frustratie geven.

Ondernemen als generator ‘to the max’

Hoe meer je je in human design gaat verdiepen, hoe meer je jezelf leert kennen. En hoe jij het beste je bedrijf kunt laten groeien zonder dat je jezelf over de kling jaagt. Kun je wat hulp gebruiken om meer over jouw specifieke human design te weten te komen? Vraag dan een sessie ‘Ondernemen vanuit je human design aan’!

Liselore

Liselore

Levensgenieter, boekenwurm en enthousiast fan van bitterballen. Staat te trappelen om er met adviezen, onderzoeken en teksten voor te zorgen dat jouw website meer bezoekers en klanten gaat trekken.

Geplaatst in

Laat een reactie achter