Wat is e-mailmarketing? En hoe werkt het?

Wat is emailmarketing

Tot op de dag van vandaag is e-mailmarketing één van de meest ingezette marketing strategieën van bedrijven. Van zzp’er tot grote bedrijven, e-mailmarketing werkt nog steeds onwijs goed. Dit komt omdat dit een laagdrempelige manier is om klanten te bereiken en relaties op te bouwen. Grote delen van de e-mailmarketing kan ook nog eens geautomatiseerd worden.

Wat is e-mailmarketing?

E-mailmarketing is een vorm van online marketing. Het is een vorm van directe marketing die persoonlijk is gericht aan de lezer. Je kunt via e-mail gericht informatie sturen over bepaalde producten of diensten aan een bepaalde doelgroep en dit persoonlijk maken. Ook kan je e-mailmarketing inzetten om de relatie met bestaande klanten te onderhouden.

Wat levert goede e-mailmarketing je op?

Omdat de ROI (return on investment) van e-mailmarketing erg hoog wordt het door veel ondernemers consistent ingezet. Dat de ROI zo hoog is komt omdat de betrokkenheid bij  e-mail groot is. Je kunt gerichte en persoonlijke email sturen met informatie over jouw dienst, producten en aanbiedingen. En als je dit aantrekkelijk vormgeeft is de ROI nog hoger.

ROI betekent dat je er relatief weinig kosten en moeite in hoeft te steken tegenover het aantal klanten en omzet dat het je kan opleveren. Kortom: weinig kosten en tijd, meer klanten en meer omzet.

5 verschillende manieren om e-mailmarketing in te zetten:

  1. Via een nieuwsbrief of eigenlijk via een nieuwsmail. Dit is een periodieke mail die je stuur naar je hele maillijst waarin, zoals de naam het al zegt, de laatste nieuwtjes deelt.
  2. Direct mail. Losse specifieke mails die je stuur naar een doelgerichte groep mensen.
  3. De actiemail. Dit is een mail waarmee je betrokkenheid wilt creëren. Dit hoeft niet een specifieke aanbieding te zijn. Je kunt bijvoorbeeld ook aangeven dat de deuren van een cursus sluiten. Je kondigt iets aan waardoor je mensen tot actie aan wilt zetten.
  4. Een win-back mail. Er staan mensen op je maillijst die eigenlijk nooit je mails openen. Met een win-back mail wil je deze mensen aanzetten om toch betrokken te raken met jouw business en daar een relatie mee opbouwen. Eigenlijk nemen deze mensen ruimte in op je lijst die je vrij kunt maken. Met een pakkende titel kun je gericht deze mensen benaderen en iets leuks aanbieden. Of meenemen in een pakkend verhaal.
  5. Via een salesfunnel. Dit is een reeks opeenvolgende mails die automatisch naar mensen worden gestuurd die bijvoorbeeld je weggever hebben gedownload. Via deze strategie bouw je geautomatiseerd een relatie op met nieuwe lezers. Aan het einde van zo’n reeks doe je een aanbod.

De salesfunnel

Deze manier van e-mailmarketing is vaak gericht op Nieuwe klanten en het verzamelen van e-mailadressen. Om een succesvolle salesfunnel te creëren is het nodig om de online klantreis van jouw ideale klant goed uit te werken. Je verplaatst je in hun schoenen en door geen stap te missen gaat de know, like en trust fase als vanzelf.

Wij van het Online marketing Huis kunnen jouw daarbij helpen. Zowel met het uitwerken van de online klantreis als het inrichten van je salesfunnel.

Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden voor jouw business te bespreken.

Klik hier om contact met ons op te nemen.

 

Saskia

Saskia

Liefhebber van natuur en aardse spiritualiteit die het heerlijk vind om in de klantreis van bedrijven te duiken en daardoor strategisch de mogelijkheden omhoog haalt. Ziet altijd kansen.

Laat een reactie achter