Uit hoeveel e-mails bestaat een goede funnel?

Uit hoeveel e-mails bestaat een goede funnel!

“Mijn weggever is af en daar ben ik erg blij mee. Nu ben ik begonnen met een funnel van e-mails achter deze weggever, maar ik kom niet verder dan de eerste twee mailtjes.” De onderneemster aan de andere kant van de lijn zucht hoorbaar. ‘Ik heb een mailtje waarin ik de lezer bedank voor het aanvragen van de weggever en in de tweede heb ik mijn verhaal gedeeld. Moet ik nu in het derde mailtje mijn traject aanbieden? Heb ik dan een goede funnel?”

Inhoudsopgave:
De ene funnel is de andere niet
Wat doe je zelf als je een weggever download?
De online klantreis
Het doel van je funnel
Zoveel e-mails heeft een goede funnel minimaal nodig (dit wil je weten!)
Een goede funnel bouwen is maatwerk

De ene funnel is de andere niet

Bij het Online Marketing Huis krijgen we regelmatig vragen over e-mail funnels en dat is heel begrijpelijk. Het is namelijk best een uitdaging om een goede funnel op te zetten als je geen of weinig ervaring hebt en het is ook ingewikkeld om te bepalen hoeveel e-mails er in een goede funnel horen te zitten. Een standaardantwoord is er alleen niet, de lengte van een funnel is afhankelijk van je doelgroep en datgene wat je aanbiedt.

Om even terug te komen op de vraag in de inleiding: het is geen goed idee om in de derde e-mail van je funnel al een aanbod te doen. Je kunt daar beter nog even mee wachten en een paar extra e-mails versturen voordat je over je aanbod begint. Veel mensen die jouw weggever downloaden kennen je namelijk nog helemaal niet. Ik snap dat je zo snel mogelijk klanten wilt halen uit je funnel, maar het is belangrijk om stil te staan bij de stappen die deze lead nodig heeft voordat hij of zij er aan toe is om een koopbeslissing te nemen.

Wat doe je zelf als je een weggever download?

Je heb jezelf vast al eens ingeschreven voor een weggever van iemand anders. Als ondernemer ben je ongetwijfeld op zoek gegaan naar marketingtools om nieuwe klanten aan te trekken. Misschien ben je op die manier wel op het idee gekomen om een funnel voor jouw business te gaan bouwen. Maar heb je naar aanleiding van die weggever ook daadwerkelijk een aankoop gedaan? En wat maakte dat je besloot om wel of niet klant te worden?

“Een succesvolle (sales) funnel zorgt steeds opnieuw voor nieuwe klanten”. Een dergelijke kopregel zorgt er vaak voor dat ondernemers besluiten om aan een funnel te beginnen. En dat is heel terecht, want die stelling klopt als een bus. Als je je funnel goed inricht, en dan met name de content van de e-mails, zorgt je funnel keer op keer voor nieuwe leuke klanten.

De inhoud van dit blog gaat je helpen om ook van jouw funnel een succes te maken.

De online klantreis

De logische stappen die jouw ideale klant online aflegt heet de online klantreis. Dit is een psychologische reis waarbij je rekening houdt hoe lang een klant nodig heeft om uiteindelijk een koopbeslissing te nemen.

Deze klantreis bestaat uit 3 fases: de Know-, Like-  en Trust fase. Voordat je de content voor de e-mails gaat schrijven is het handig om hier bij stil te staan. Hierbij bedenk je wat jouw ideale klant in elke fase nodig heeft of moet horen om tot een beslissing te komen. Leef je in, ga na wat de behoeften en wensen van deze klant zijn en gebruik dat om pakkende content te bedenken.

Weet goed voor wie je schrijft. Alleen dan kun je iemand met e-mails tot een aankoop verleiden.

Het doel van je funnel

Waar leidt je funnel naartoe? Wat wil je dat je lezer in je funnel en aan het einde van je funnel doet?  Wat wil graag aan je lead verkopen? Zet dit centraal en bouw in de content voor je e-mails op naar dit aanbod.

Zonder helder doel heeft een funnel geen enkel effect. Neem daarom hetgeen dat je wilt verkopen als uitgangspunt en laat alle content daarmee samenhangen.

Gebruik de reverse-engineering techniek. Dit betekent dat je het einde van je funnel in gedachten neemt, in dit geval het aanbod wat je wilt doen, en loop de stappen achteruit terug. De laatste stap in deze techniek zal het downloaden en lezen of bekijken van je weggever zijn.

Een ander doel voor je funnel kan het verzamelen van e-mailadressen zijn voor de e-mailmarketing. Wil je hier meer over lezen? Daar hebben we eerder een prachtig blog over geschreven: Wat is e-mailmarketing en hoe werkt het?

Zoveel e-mails heeft een goede funnel minimaal nodig (dit wil je weten!)

Elke funnel is anders, heeft een ander doel, een andere doelgroep en een ander aanbod. Maar er is wel een minimaal aantal mails nodig om van je lead echt een klant te maken.

Over het algemeen wordt gezegd dat er minimaal 7 tot 11 contactmomenten nodig zijn voordat een lead daadwerkelijk klant wordt. Mijn ervaring is dat er voor kennisondernemers zoals bijvoorbeeld coaches, trainers, therapeuten, healers, teachers en marketeers minimaal 5 contactmomenten nodig zijn. Zeker als zij in een groep of 1 op 1 met hun klanten werken.

Een extra tip die ik je graag wil meegeven is deze: de lezers zijn op zoek naar een oplossing voor een probleem. Zij zijn niet direct geïnteresseerd in wie jij bent, maar wel in wat het hen kan opleveren.

De content van je funnel gaat daarom over het dieper ingaan op dat probleem. Je maakt je leads bewust dat er een probleem is, een stukje (h)erkenning en dat jij hen als geen ander begrijpt en een mooie oplossing hebt. Daarna willen ze pas weten wat die oplossing is en waarom ze daarvoor bij jou moeten zijn.

Een goede funnel bouwen is maatwerk

Iedere business is anders. Zo is ook ieder aanbod en iedere ideale klant weer anders. Om die reden is het bouwen van een funnel echt maatwerk. Jij wilt natuurlijk ook dat als je funnel eenmaal staat je er steeds opnieuw klanten uithaalt.

Het uitwerken van de klantreis, de fase van bewustzijn waar de klant zich in bevind als deze zich inschrijft voor jouw weggever en het vermaken en verbinden met deze klant neemt veel tijd in beslag.

Zou je het fijn vinden om je funnel meteen goed en succesvol neer te zetten? Wij kunnen jou daarbij helpen. Wij kunnen de klantreis voor je uitwerken, de content voor je schrijven en je funnel voor je bouwen in je e-mailmarketingsoftware.

Neem contact met ons op om over je funnel je sparren.

Saskia

Saskia

Liefhebber van natuur en aardse spiritualiteit die het heerlijk vind om in de klantreis van bedrijven te duiken en daardoor strategisch de mogelijkheden omhoog haalt. Ziet altijd kansen.

Geplaatst in

Laat een reactie achter