Een salesfunnel: hoe begin je ermee?

Salesfunnel

In dit blog vertel ik je waar die veel besproken ‘salesfunnel’ nou eigenlijk over gaat. Wat is het nu eigenlijk? En waarom zou je zo’n funnel voor je business willen inzetten? Eén ding is zeker: een salesfunnel heb je niet zomaar in elkaar gezet. Ook gaat zo’n funnel niet over het binnentrekken of duwen van klanten.

Inhoudsopgave:
Wat is een salesfunnel?
Hoe zet je zo’n salesfunnel in voor je business?
Automatisch leads genereren
E-mailmarketing
Moet je zo’n funnel inzetten voor je business?

Wat is een salesfunnel?

Een salesfunnel is eigenlijk niets meer of minder dan de psychologische klantreis die je ideale klant doorloopt om tot een koopbeslissing te komen. Alle stappen in deze klantreis zijn belangrijk en ze volgen elkaar naadloos op. Bij al deze stappen is uitgebreid nagedacht over wat jouw klant écht nodig heeft.

Deze klantreis is onderdeel van je sales. Je neemt jouw ideale klant dus als het ware aan de hand mee door de know, like en trust fases. Dat kan absoluut vanuit verbinding en uitnodiging, zonder te hoeven duwen of trekken. Daar wordt immers niemand gelukkig van.

Hoe zet je zo’n salesfunnel in voor je business?

De salesfunnel waar online veel over wordt gesproken – zeker in de ondernemerscommunity op Instagram – gaat altijd over een e-mailfunnel.

Je hebt je vast wel eens ingeschreven voor een gratis e-book, een gratis online masterclass of een checklist met waardevolle tips. De dagen na het downloaden ontving je een aantal e-mails met informatie. Dat is die salesfunnel!

Het begint bij het inschrijven voor een zogenaamde weggever en daarna kom je in een geautomatiseerde e-mailfunnel terecht. Als deze salesfunnel goed is uitgedacht, ontvang je in de dagen na je inschrijving waardevolle e-mails die je nog een aantal stappen vooruit helpen. Vervolgens komt er een goed aanbod.

Je leert in die e-mails de persoon die de weggever heeft gemaakt beter kennen, maar er wordt vooral veel aandacht gegeven aan datgene wat jij als “lead” nodig hebt bij het oplossen van jouw probleem of het voldoen aan jouw verlangen.

Op deze manier kan jij het ook inzetten voor jouw eigen business.

Automatisch leads genereren

Dit hele salesfunnel proces werk je één keer helemaal uit en daarna automatiseer je dit met e-mailmarketingsoftware. Natuurlijk is het handig dat je de statistieken regelmatig bekijkt en waar nodig aanpassingen maakt om je funnel te verbeteren. Je wilt je potentiële klant immers ook goed helpen.

Eenmaal geautomatiseerd kan de funnel je steeds opnieuw nieuwe klanten opleveren zonder dat jij er zelf steeds bij aanwezig hoef te zijn.

Geweldig toch! Dit is de reden waarom veel ondernemers zo’n salesfunnel inzetten.       

Ook interessant om te lezen: Uit hoeveel e-mails bestaat een goede funnel?

E-mailmarketing

Als we het over strategie hebben is een salesfunnel onderdeel van je e-mailmarketing en naar mijn mening is dit nog steeds één van de beste strategieën om voor je business in te zetten.

Een relatie met potentiële klanten gaat bij e-mailmarketing namelijk veel sneller en fijner omdat het via e-mails persoonlijker is. Zelfs in een tijd waar onze e-mailboxen uitpuilen van de mailtjes werkt dit nog steeds heel goed.

Als mensen hun e-mailadres voor je weggever ruilen, vind er een transactie plaats. Voor een transactie is enige vorm van vertrouwen nodig. Zorg er daarom voor dat de titel van je weggever krachtig is en dat het mensen ook nieuwsgierig maakt.

Moet je een zo’n funnel inzetten voor je business?

Nee hoor, dat hoeft niet. Maar slim is het wel! Ik ben er een enorm voorstander van omdat ik graag het ondernemen makkelijk maak én mijn klanten optimaal wil kunnen bedienen.

Heb je hulp nodig met jouw salesfunnel? Vraag dan een Funnel Scan aan.

Saskia

Saskia

Liefhebber van natuur en aardse spiritualiteit die het heerlijk vind om in de klantreis van bedrijven te duiken en daardoor strategisch de mogelijkheden omhoog haalt. Ziet altijd kansen.

Laat een reactie achter