Rebranding: hoe pak je dat aan?

rebranding

Een aantal jaar geleden ben je gestart als ondernemer. Je hebt toen een logo, huisstijl en een bijbehorende website te (laten) maken, maar omdat je als ondernemer natuurlijk nooit stil staat, past dat nu niet goed meer. Je werkzaamheden zijn wat gewijzigd, je aanbod is vernieuwd en je doelgroep is bijgesteld. Je groeit als ondernemer en daarmee wordt je bedrijf volwassen(er). Kortom: het is tijd voor een rebranding!

Inhoudsopgave:
Nog meer redenen voor een rebranding
Herpositionering van je bedrijf
Wat ga je bij een rebranding onderzoeken?
Plan je rebranding
Branding book

Nog meer redenen voor een rebranding

Behalve dat je bedrijf groeit, zijn er nog meer redenen om met een rebranding je hele business in een nieuw jasje te steken.

  • Je huidige huisstijl lijkt erg veel op die van een concurrent.
  • Je merk heeft door omstandigheden een deuk in de reputatie opgelopen.
  • Je wilt een nieuwe markt gaan betreden met je product of dienst.
  • Het is allemaal te veel, te omslachtig en versnipperd geworden. Met een rebranding wil je terug naar de basis.

Herpositionering van je bedrijf

Rebranding gaat verder dan het kiezen van een nieuw logo. Met een rebranding ga je je bedrijf of merk namelijk herpositioneren in de markt. Je huidige huisstijl past dan niet meer helemaal, maar je wilt wel een nieuwe branding waar je een langere tijd mee vooruit kunt. Het is dan belangrijk om dit goed aan te pakken en te bedenken wat je precies wilt. Onderzoek doen hiervoor is erg belangrijk.

Wat ga je bij een rebranding onderzoeken?

Voordat je naar een marketingbureau of grafisch ontwerper stapt, is het handig om zelf al met je onderzoek te starten. Je wilt dat je nieuwe branding helemaal is afgestemd op jouw huidige bedrijf of merk, of waar jij ook maar naartoe wilt groeien.

Vragen die je je hierbij kunt stellen zijn:

  • Heeft je bedrijf ook een nieuwe naam nodig? Of past deze nog?
  • Waarom is een rebranding nodig? Wat is er mis met de huidige manier waarop jouw bedrijf of merk visueel communiceert met de buitenwereld?
  • Wat is de missie van je bedrijf?
  • Welke doelgroep wil je aanspreken? Wie is jouw droomklant? Wie help jij met jouw product of dienst?
  • Wat is het doel van jouw product of dienst? Welke oplossing biedt jouw bedrijf?
  • Wat is jouw toekomstvisie? Waar wil je naartoe groeien?

Uiteraard kan je dit onderzoek ook door een bureau laten uitvoeren.

Ook interessant om te lezen: Hoe stel je een kleurenpalet samen?

Plan je rebranding

Wanneer je antwoorden op bovenstaande vragen hebt, kan je starten met het “echte” werk. Inventariseer dan als eerste waar je huidige huisstijl momenteel allemaal zichtbaar is. Gaat het alleen om visitekaartjes, social media en een website? Of is je branding zichtbaar in je kantoorpand, winkel, bedrijfskleding, autobelettering, enz? Zo kan je al voorzichtig een kostenplaatje gaan inschatten voor als je nieuwe branding helemaal klaar is.

Bedenk je ook goed wanneer de rebranding af moet zijn. Is er een cruciale datum waarop er een lancering plaatsvindt, zoals de heropening van je winkel? Ga dan van die datum uit en reken terug.

  • Wanneer moet je rebranding uitgerold worden?
  • Geef je al een sneak peek op bijvoorbeeld je social media?
  • Wanneer moeten bepaalde verpakkingen met je nieuwe huisstijl in productie?
  • Wanneer heb je dus definitieve goedkeuring nodig op de compleet nieuwe huisstijl?

Bedenk van te voren ook dat het altijd net iets meer tijd kost dan je in eerste instantie had ingepland.

Branding book

Is je rebranding met nieuwe huisstijl helemaal klaar? Gefeliciteerd! Maar nu moet iedereen er natuurlijk wel mee kunnen werken en zich makkelijk aan de nieuwe huisstijl kunnen houden. Dit is heel belangrijk voor een consistente zichtbaarheid.

Een handig hulpmiddel hiervoor is het vastleggen van je branding in een branding book. Zet hier alle informatie in die je team, je medewerkers en anderen die met jouw huisstijl aan de slag gaan nodig hebben. Denk hierbij ook aan de bedrijfsmissie, visie, gebruik van logo’s, pictogrammen en foto’s, huisstijlkleuren en lettertypes, het gebruik op social media, enz.

Met een branding book zorg je voor een vlotte uitrol van je nieuwe merk en dat is echt onmisbaar bij een goede rebranding. Wil je hier meer over weten of een rebrandingstraject starten? Neem dan contact met ons op voor meer informatie.

Ankie

Ankie

Kan met haar neus wiebelen als een konijntje. Geeft kleur aan het leven, samen met haar inspiratiegoeroe (boerenfox terriër) Pipsy. Kan toveren met Adobe programma's én Canva om de wereld een beetje mooier te maken.

Geplaatst in ,

Laat een reactie achter