Het beste lettertype kiezen voor je website

Het beste lettertype kiezen voor je website

Als jouw website aan een nieuwe look toe is, dan is het kiezen van het beste lettertype ontzettend lastig. Er zijn namelijk zoveel verschillende lettertypes dat de keuze overweldigend is. Je kunt gaan voor schreven, of juist schreefloos, maar handgeschreven lettertypes zijn natuurlijk ook erg leuk. In dit artikel leg ik je uit waar je op moet letten als je een lettertype voor je website kiest, dat scheelt je een enorme zoektocht!

Inhoudsopgave:
Hoe belangrijk is het om het juiste lettertype te kiezen?
De leesbaarheid van een lettertype
Het verschil tussen lettertypes met schreven, zonder schreven en decoratieve letters
Schreefletters
Schreefloze letters
Decoratieve letters
Welk lettertype kies je nu voor je website?

Hoe belangrijk is het om het juiste lettertype te kiezen?

Een lettertype mag op het eerste oog misschien niet zo heel veel voorstellen, uiteindelijk is het – ook op een website – wel degelijk belangrijk. Een lettertype heeft namelijk veel invloed op hoe de lezer een bepaalde boodschap ervaart. Kijk maar eens naar de twee onderstaande voorbeelden:

Met een lettertype breng je een bepaald gevoel over. Het bovenste voorbeeld is vriendelijk en speels, waarbij het onderste voorbeeld dreigend overkomt. Alsof het door die doodenge clown uit de film ‘It’ is geschreven. In bloed. Het is dus belangrijk dat het gevoel dat je met een lettertype overbrengt bij de inhoud van de tekst past.

De leesbaarheid van een lettertype

Een ander aspect om rekening mee te houden als je het beste lettertype voor wil je website wil kiezen is de leesbaarheid. Want als je tekst niet goed leesbaar is, schiet het zijn doel voorbij. Nu is er wel een verschil tussen de grotere titels (de headers) en de kleinere lopende tekst op je website, hier kun je verschillende lettertypes voor gebruiken. De headers kunnen best een afwijkend of grappig lettertype hebben, maar dan moet dit natuurlijk wel bij je website en je boodschap passen.

Voor de lopende tekst kies je altijd een lettertype dat goed leesbaar is. Dit heeft dus niet te veel (het liefste helemaal geen) tierelantijntjes.

Ook interessant om te lezen: Hoe stel je een kleurenpalet samen?

Het verschil tussen lettertypes met schreven, zonder schreven en decoratieve letters

Schreefletters

Schreefletters worden ook wel ‘Serif’ genoemd. Het zijn lettertypes waarbij de stokken, staarten en andere uiteindes een dwarsstreepje hebben. Die dwarsstreepjes noemen we schreven. Schreefletters bestaan al sinds de invoering van de boekdrukkunst en ze zijn bedoeld om je ogen met die schreven makkelijk langs de tekst te leiden.

Schreefloze letters

Schreefloze letters worden ‘Sans Serif’ genoemd. Dit zijn alle drukletters zonder dwarsstreepjes aan de uiteindes. Voor een website zijn schreefloze letters altijd een hele goede keuze omdat ze zonder uitzondering voor een zo goed mogelijke leesbaarheid zorgen.

Decoratieve letters

De decoratieve letters vormen een hele brede groep, hier vallen onder andere de scriptlettertypes (handgeschreven) onder, maar ook de hele versierde fonts of gepixelde varianten. Je kunt het zo gek niet bedenken, of het is een decoratieve letter. Logischerwijs is een decoratieve letter minder of zelfs helemaal niet geschikt voor grotere stukken tekst, daarom worden deze lettertypes vooral voor titels, uithangborden, logo’s en dergelijke gebruikt.  

Welk lettertype kies je nu voor je website?

Als je een lettertype voor je website gaat kiezen is de vuistregel dat je voor de lopende tekst bij voorkeur een schreefloze letter gebruikt. In het Engels heet dit ‘Sans Serif’. Een handige bron om jouw ideale lettertype te kiezen is Google Fonts. Hier kun je bij de categorieën sorteren op “Sans serif” fonts (lettertypes). Deze zijn in principe op bijna elke website makkelijk te integreren, maar check dit voor de zekerheid wel even bij je webdesigner.

Voor de headers of titels op je website kun je zeker een ander lettertype kiezen. Hierbij kan je dus ook kijken naar lettertypes met schreven of decoratieve letters. Houdt er wel rekening mee dat “oude” lettertypes, bijvoorbeeld Times New Roman, ooit zijn ontworpen om afgedrukt te worden in een krant. Door de schreven werd de krant makkelijker leesbaar.

Het nadeel van een schreefletter op een website is dat de schreven een beetje weg kunnen vallen wanneer het lettertype klein wordt gebruikt. Hierdoor wordt je tekst minder goed leesbaar.

Kun je wat advies gebruiken bij het kiezen van het juiste lettertype voor jouw website? Neem contact op met ons.

Ankie

Ankie

Kan met haar neus wiebelen als een konijntje. Geeft kleur aan het leven, samen met haar inspiratiegoeroe (boerenfox terriër) Pipsy. Kan toveren met Adobe programma's én Canva om de wereld een beetje mooier te maken.

Geplaatst in ,

Laat een reactie achter