5 tips voor een high-end logo-uitstraling

High-end log

Regelmatig krijg ik de opmerking bij de briefing van een nieuw logo of huisstijl: “We willen wel een high end” uitstraling. Maar wat is dat nu eigenlijk, high-end? En hoe bereik je die uitstraling in het ontwerp van je logo of huisstijl.

Inhoudsopgave:
1. Weet wie je klant is
2. Goud en zwart
3. Bescheiden
4. Eenvoud
5. Uitzonderingen

1. Weet wie je klant is

Allereerst is het heel belangrijk om te weten wie je klant is. Wie is de doelgroep van jouw product of dienst? Waar bevindt deze klant zich? Wat doet hij of zij? Wat koopt hij of zij nog meer? Wat zijn de verwachtingen van deze klant? En wat is zijn of haar budget?

Allemaal zaken om bij stil te staan voordat er begonnen wordt met ontwerpen. Immers een doelgroep met een laag budget zal niet gauw een high-end product of dienst afnemen en vice versa.

2. Goud en zwart

Bij high-end ontwerpen wordt er al gauw verwacht dat er veel goud en donkere kleuren in zullen moeten, want dat hoort nu eenmaal zo. Dit is niet per sé waar. Een luxe uitstraling, want dat wil je uiteindelijk bereiken, kan ook op een andere manier.

Doe hiervoor maar eens onderzoek naar jouw favoriete luxe merken. Zoals je zult zien, zijn de logo’s van deze brands niet allemaal in goud uitgevoerd. Integendeel zelfs.

Wel zul je een bepaald soort kleuren of kleurcombinaties veel terug zien komen: donkerblauw, bepaalde groentinten, grijstinten, en ja, ook goud.

3. Bescheiden

Knalrood in combinatie met knalgeel zal je niet veel tegenkomen bij high-end merken, al zijn er natuurlijk altijd uitzonderingen. Houd je logo en huisstijl wat meer bescheiden. Je wilt het niet uitschreeuwen “hier ben ik”. De regel is dat schreeuwerige kleuren in een branding worden geassocieerd met een “goedkoop” merk.

Ook interessant om te lezen: Hoe stel je een kleurenpalet samen?

4. Eenvoud

Je hoort vaak “less is more” en dat gaat zeker op voor de branding van een high-end merk. Respecteer witruimtes, deze ondersteunen een huisstijl. Niet alles moet propvol staan en niet elke centimeter witruimte hoeft ingevuld te worden. Liever niet zelfs. Over het algemeen geldt: hoe drukker een ontwerp aanvoelt, des te goedkoper de prijsassociatie.

5. Uitzonderingen

Zoals bij alles zijn deze regels niet de heilige graal. Belangrijk is om goed aan te voelen wat jouw doelgroep wilt en nodig heeft, en vooral ook een eigen identiteit aan te nemen. Ga niet kopiëren of nadoen van andere merken. En ga ook niet forceren, omdat je per sé high-end wilt zijn. Hiermee kan je soms juist net de plank misslaan. Doe je eigen ding en denk hierbij aan de 4 punten hierboven.

Voor meer informatie over het ontwerpen van een logo of branding kun je vrijblijvend contact met ons opnemen.

Ankie

Ankie

Kan met haar neus wiebelen als een konijntje. Geeft kleur aan het leven, samen met haar inspiratiegoeroe (boerenfox terriër) Pipsy. Kan toveren met Adobe programma's én Canva om de wereld een beetje mooier te maken.

Geplaatst in ,

Laat een reactie achter