Een doelgroep maken voor Facebook- en Instagram advertenties

Zo maak je een doelgroep voor je Facebook en Instagram advertenties

Ben je zelf aan het knutselen gegaan met je Facebook- of Instagram advertenties? Dan heb je vast gemerkt dat het maken van een goede doelgroep binnen dit advertentiebeheer nog niet zo makkelijk is. Goede targetting met je advertenties op deze social media kanalen heeft niets te maken met het bereiken van veel mensen, maar met het bereiken van de juiste mensen. Anders is het alleen maar weggegooid geld. Hoe je dit effectief doet, vertel ik je in dit blog.

3 manieren om je ideale klant te bereiken met het instellen van de doelgroep

Er zijn verschillende manieren op een doelgroep in te stellen deze zal ik hieronder uitgebreid met je delen. Ik raad je aan om de gratis Facebook Business Manager in te richten en te gebruiken als je gaat adverteren op Facebook en Instagram. Deze geeft je veel meer functies om bedrijfsmatig goed te adverteren.

1. Maak een look-a-like doelgroep aan

Een look-a-like doelgroep is een gecreëerde doelgroep die lijkt op de doelgroep die je bijvoorbeeld al uit je e-maillijst hebt of eerder hebt opgesteld op basis van de mensen die jouw Facebookpagina hebben geliked. Facebook heeft beschikking tot ontzettend veel gegevens en weet daardoor precies welke informatie aansluit bij de mensen die jij graag wilt bereiken. Facebook haalt hier gerichte informatie uit die relevant is, Facebook filtert er razendsnel een percentage uit die de look-a-like doelgroep vormt.

Dit is een hele goede en vrij makkelijke manier om de juiste mensen te bereiken. Dat is alleen pas voor je weggelegd wanneer je een grote mailinglijst of veel volgers op je Facebookpagina hebt. Als je dat niet hebt, is de look-a-like doelgroep te klein en gaat het je geen resultaten opleveren.

Deze doelgroep maak je aan in je campagne onder Aangepaste Doelgroepen:

Facebook doelgroep look-a-like

Wist je dat je jouw social media management ook aan ons uit kunt besteden? Dat scheelt je veel tijd en moeite, en je haalt er ook nog eens betere resultaten mee.

2. Maak handmatig een doelgroep aan

Ben je nog niet zo bekend met social media advertenties?  Heb je nog geen e-maillijst van duizenden mailadressen en heeft je Facebookpagina nog geen duizenden likes en volgers? Dan start je altijd met het handmatig instellen van de doelgroep, en dat is best ingewikkeld.

Dit gaat als volgt. Van boven naar beneden vul je de demografische gegevens in. Tot aan het kopje Gedetailleerde targetting spreekt het voor zich. Vanaf hier ga je ‘downchucken’. Zorg er dus voor dat je je ideale klant heel duidelijk hebt, want je gaat nu mensen insluiten.

In het voorbeeld op de foto hieronder heb ik een aantal zaken omcirkeld. Je eerste targetting is hierbij het belangrijkste. Stel dat je een coach bent die een stukje spiritualiteit en persoonlijke ontwikkeling in de coaching heeft verweven. Jouw ideale klant leest dan waarschijnlijk ook graag het tijdschrift Happinez. Dan zoek je Happinez op, vervolgens geeft Facebook je eerste input suggesties.

Klik dan op suggesties en kijk dan wat er nog meer relevant voor je doelgroep kan zijn. Het is goed mogelijk dat deze doelgroep te breed is. Dit kan je aan de rechterkant van je scherm zien bij Doelgroepsbepaling. Daarom wil je je doelgroep gaan verkleinen. Klik op de knop Doelgroep verkleinen.

Hier ga je aangeven waar de mensen uit je doelgroep in ieder geval aan moeten voldoen. Ook hier vul je informatie in en kun je klikken op de knop suggesties. Vervolgens kun je deze doelgroep weer verkleinen.

Denk aan het einde nog even aan het kiezen van de taal en sla de doelgroep op.

Facebook gedetailleerde targetting

3. Bereik de bestaande connecties

Deze optie is handig als je al een groot bereik op je Facebookpagina hebt. De advertentie die je hier aanmaakt wordt specifiek getoond aan de mensen die jouw Facebookpagina hebben geliked.

Deze manier van tagetten is fantastisch om je warme markt te bereiken, bijvoorbeeld als je op korte termijn een workshop of event geeft. Mensen kennen jou dan namelijk al en zullen sneller geneigd zijn om Ja te zeggen.

Om dit in te stellen scroll je bij de doelgroep naar beneden en klik je op Connectietype. Vervolgens kies je voor de bovenste optie.

Succes met het instellen van de doelgroep voor jouw Facebook of Instagram advertentie!

Kom je er niet aan uit of wil je het graag uitbesteden? Wij helpen jou graag. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op.

Saskia

Saskia

Liefhebber van natuur en aardse spiritualiteit die het heerlijk vind om in de klantreis van bedrijven te duiken en daardoor strategisch de mogelijkheden omhoog haalt. Ziet altijd kansen.

Laat een reactie achter